Atte Kilpiselle Outi ja Jan Vapaavuoren säätiön ensimmäinen tanssipalkinto

Atte Kilpiselle Outi ja Jan Vapaavuoren säätiön ensimmäinen tanssipalkinto

Joka toinen vuosi jaettava palkinto myönnetään Kansallisbaletin nuorelle tanssijalle

Suomen kansallisbaletin tanssija Atte Kilpinen on saanut ensimmäisen Outi ja Jan Vapaavuoren säätiön palkinnon. Kilpinen vastaanotti 5 000 euron suuruisen palkinnon Kansallisoopperan ja -baletin näyttämöllä Sylvian esityksen yhteydessä lauantaina 23. maaliskuuta.

Palkinnon luovuttivat palkintolautakunnan puheenjohtaja Outi Vapaavuori sekä Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne. Palkintolautakuntaan kuuluivat Vapaavuoren ja Onnen lisäksi tähtitanssija Eun-Ji Ha sekä vastaava balettimestari Ingrid Němečková.

Palkintolautakunnan perustelujen mukaan 22-vuotias Atte Kilpinen on ainutlaatuinen tanssija. Hänen taustansa on nykytanssissa, mutta hänen intohimonsa on tuonut hänet tärkeäksi osaksi Kansallisbalettia. Kilpinen on erittäin ammattitaitoinen ja haluaa jatkuvasti kehittää tekniikkaansa niin klassisessa baletissa kuin nykytanssissa. Kilpinen on todellinen taiteilija, ja hänen lavakarismansa ei jätä ketään kylmäksi. Lisäksi Kilpinen on rehti ja huumorintajuinen työtoveri, jota hänen kollegansa ja balettimestarit arvostavat ja kunnioittavat.

Atte Kilpinen aloitti vuonna 2015 Kansallisbaletin nuorisoryhmässä, josta hän siirtyi pääryhmään 2017. Kilpinen on suorittanut tanssijan koulutuksen Turun konservatoriossa vuosina 2012–2015 sekä opiskellut Showtanssistudio Taina Kovalaisella vuosina 2002–2012. Sylvia-baletin ensi-illassa Amintan roolin tulkinneen Kilpisen roolisuoritusta luonnehdittiin arvioissa esityksen todelliseksi sensaatioksi, tarkaksi ja vereslihaisen koskettavaksi ensi-illan tähdeksi.

kuva Mirka Kleemola