Konsertti-ilta ranskalaisten mestareiden parissa

Konsertti-ilta ranskalaisten mestareiden parissa

Kapellimestari Patrick Fournillier toimii Kansallisoopperan päävierailijana ja johtaa suuren osan ohjelmiston oopperaklassikoista. Nyt Fournillierin tyyliin pääsee tutustumaan Avec Patrick -konsertissa, jonka sopraanosolistina esiintyy Anu Komsi. Ranskalaiset teokset kuullaan Kansallisoopperan orkesterin ja kuoron tulkitsemina.

Kansallisoopperan tammikuisessa konsertissa kuullaan kolme 1900-luvun ranskalaista merkkiteosta. Konsertin aloittaa Gabriel Faurén sarja Pelléas ja Mélisande. Maeterlinckin salaperäinen näytelmä innoitti monia säveltäjiä Sibeliusta myöten, mutta Fauré oli sen ensimmäinen musiikillinen tulkitsija. Toisena numerona kuullaan harvoin Suomessa esitetty Albert Roussellin vuonna 1930 valmistunut kolmas sinfonia. Värikäs ja rytmikäs teos on säveltäjänsä suosituimpia ja sitä pidetään yhtenä tärkeimmistä ranskalaisista sinfonioista.

Konsertin päättää kuorolle, orkesterille ja sopraanolle sävelletty Gloria, jossa Francis Poulenc yhdistää vaikuttavasti vakavia ja kevyitä sävyjä. Glorian solistina säteilee monipuolinen sopraano Anu Komsi, jonka ohjelmisto ulottuu renessanssista proge-jazzin kautta tuoreimpaan nykymusiikkiin ja yli 60 oopperaroolin repertoaariin.

”Yleisesti ajatellaan ranskalaisen musiikin olevan kevyttä, kuulasta ja hilpeääkin; jotain sellaista, jossa ei ole väkivaltaa tai rajuutta. Mutta me osaamme olla rajuja, myös musiikissa. Onhan Ranskassa tehty jopa vallankumouksia! Siispä ideani on tarjota kolme erilaista teosta, jotka päästävät oikeuksiinsa ranskalaisen musiikin koko kirjossaan,” Fournillier kuvailee.

Patrick Fournillier on tehnyt pitkän uran ylikapellimestarina Saint-Étiennen oopperassa, jossa hän on johtanut etenkin ranskalaista ja italialaista repertuaaria. Fournillier vierailee säännöllisesti maailman johtavissa oopperataloissa, kuten Baijerin valtionoopperassa, New Yorkin Metropolitanissa, Venetsian La Fenicessä ja Dresdenin Semperoperassa sekä Salzburgin musiikkijuhlien, Maggio Musicale Fiorentinon ja Ravennan festivaalin kaltaisissa tapahtumissa.

Konsertti: Avec Patrick
Kansallisoopperan päänäyttämöllä 28.1.2020 klo 19