Next Steps -illassa kaksi nykytanssin kantaesitystä

Next Steps -illassa kaksi nykytanssin kantaesitystä

Suomen kansallisbaletin nuorten tanssijoiden illan jälkimmäisessä esityksessä vierailijoina Hollannin kansallisbaletin nuorisoryhmän tanssijoita.

Suomen kansallisbaletin nuorten tanssijoiden illassa Alminsalissa nähdään neljä teosta, jotka tarjoavat monipuolisen valikoiman klassista balettia ja nykytanssia. Illan esiintyjät ovat pääosin Kansallisbaletin nuorisoryhmän 17–23-vuotiaita tanssijoita.

Next Steps -illassa nähdään kaksi kantaesitystä nykytanssia. Pitkän uran Kansallisbaletin tanssijoina ja koreografeina tehneet Minna Tervamäki ja Jouka Valkama toteuttavat nyt ensimmäisen yhteisen koreografiansa Toisaalla. Toisena kantaesityksenä nähdään Kansallisbaletissa työskentelevän nuoren tanssijan Benoît Favren koreografia Square One. Teoksen musiikin on tehnyt tšekkiläinen DJ Nior eli Martin Krčmář, joka on aiemmin työskennellyt Kansallisbaletin nuorisoryhmässä tanssijana. Favre on aiemmin palkittu koreografioistaan mm. Tanzolymp Berlinin koreografikilpailussa 2015.

Illan klassisen baletin tarjontaa edustavat kaksi teoskatkelmaa. Paquita Suitessa nähdään taiturillisia numeroita baletista Paquita. August Bournonvillen baletista A Folk Tale nähdään pas de sept -tanssi, jonka on harjoittanut yksi maailman johtavista Bournonville-asiantuntijoista, Suomen kansallisbaletin entinen johtaja Dinna Bjørn.

Toisessa esityksessä mukana myös Hollannin kansallisbaletin nuorisoryhmän teos

Suomen kansallisbaletin nuorisoryhmä on tehnyt kuluneella kaudella yhteistyötä Hollannin kansallisbaletin nuorisoryhmän kanssa yhteisissä workshopeissa. Hollannin kansallisbaletin nuorisoryhmä tuo Next Steps -illan jälkimmäiseen esitykseen 12.4. viidennen teoksen, nuoren Charlotte Edmondsin koreografian Fuse. Vain 16-vuotiaana koreografin uransa Lontoon Royal Ballet’ssa aloittanut Edmonds on tehnyt Fusen ranskalaisen Armand Amarin dokumenttielokuvamusiikkiin. Teoksen Helsingissä esittävät kolme Hollannin kansallisbaletin nuorisoryhmän tanssijaa. Yksi heistä on Helsingistä kotoisin oleva Kira Hilli, joka on opiskellut balettia Helsingin tanssiopistossa ja Münchenin musiikin ja näyttämötaiteen yliopistossa ja työskennellyt Hollannin kansallisbaletissa vuodesta 2018.

Suomen kansallisbaletin nuorisoryhmä on aloittanut toimintansa elokuussa 2013, ja ryhmässä on työskennellyt vuosittain 10–15 nuorta tanssijaa. Nuorisoryhmän tanssijat ovat esiintyneet omien Next Steps -iltojensa lisäksi myös Kansallisbaletin päänäyttämön teoksissa muiden tanssijoiden rinnalla. Nuorisoryhmän toimintaa rahoittaa Jane ja Aatos Erkon säätiö.

Next Steps – Kansallisbaletin nuorten tanssijoiden ilta
Esitykset 10.4.2019 ja 12.4.2019 klo 18, Alminsali