Somalinkielisten koronavirustartunnat ovat lisääntyneet Helsingissä

Somalinkielisten koronavirustartunnat ovat lisääntyneet Helsingissä

Somalinkielisillä on todettu tähän mennessä lähes 200 tartuntaa. Sekä Helsingin kaupunki että HUS ovat huolissaan viimeaikaisesta kehityksestä ja voimistavat keinojaan tartuntojen hillitsemiseksi.

Käytännössä 1,8 prosentilla somalinkielisestä väestöstä on todettu koronatartunta, kun keskimäärin helsinkiläisten keskuudessa vastaava luku on 0,2 prosenttia. Aiemmin Helsingissä ei ole ollut havaittavissa vastaavaa merkittävää tartuntojen kasautumista, mutta nyt tartunnat ovat alkaneet nopeasti lisääntyä. Helsinki ja HUS ovat seuranneet tiiviisti etenkin Tukholman somalinkielisten keskuudessa raportoitujen koronavirustartuntojen kehittymistä.
Helsinki ja HUS ovat tuottaneet ja jakaneet tietoa ja ohjeita useilla kielillä. Tietoa on jaettu myös esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa sekä jalkautuvan nuorisotyön kautta. Helsingissä tartunnan jäljitykseen on otettu mukaan myös kielivähemmistöjä edustavia ammattilaisia, kuten lääkäreitä ja hoitajia.
-Pidän hyvin huolestuttavana tartuntojen viimeaikaista leviämistä kielivähemmistöjen keskuudessa. Tilanne vaatii eri toimijoiden yhteistyötä, monikielisten palvelujen kehittämistä edelleen ja tehokasta kohdennettua viestintää. Keskustelemme parhaillaan muun muassa Somaliliiton kanssa myös uusista toimista tilanteen parantamiseksi. Tässä tarvitaan myös pääkaupunkiseudun yhteistyötä, koska tilanne tuskin rajautuu Helsinkiin, pormestari Jan Vapaavuori kertoo.