Korotettu kotitalousvähennys seniorien kotona asumisen tueksi

Korotettu kotitalousvähennys seniorien kotona asumisen tueksi

Eduskunnan keskeisin tehtävä on käsitellä ensi vuoden valtion talousarvio ennen vuoden vaihdetta. Eduskuntaryhmämme on julkaissut vaihtoehdon juuri eronneen Antti Rinteen ensi vuoden talousarvioesitykselle. Vaihtoehtomme suurin ero hallituksen esitykseen on, että se toisi suomalaisille vähintään 60 000 uutta työpaikkaa. Hallituksen talousarvio vähentää työllisyyttä 5 000 työllisellä. Laskelmat on tehnyt riippumaton eduskunnan tietopalvelu.

Kotitalousvähennys on tuonut uusia työpaikkoja, yrityksiä ja kitkenyt harmaata taloutta. Siksi eduskuntaryhmämme on vedonnut hallitukseen talousarvioesityksessä olevan kotitalousvähennyksen leikkauksen perumiseksi. Leikkaus osuu erityisen kipeästi vanhusten kukkaroon ja arkeen. Kotitalousvähennystä on päin vastoin nostettava osana niitä toimia, joilla parannetaan ikäihmisten kotipalveluja. Kotitalousvähennyksen käyttäjistä yli 40 prosenttia on eläkeläisiä.
Kotitalousvähennyksen leikkaus on täysin päinvastainen Rinteen hallituksen lupauksille parantaa vanhusten palveluja ja helpottaa eläkeläisten toimeentuloa.
Esitämmekin vaihtoehdossamme kotitalousvähennykseen yli 75-vuotiaille senioreille supervähennystä kotona asumisen tueksi. Kotipalveluista tehtävää verovähennysoikeutta kasvatettaisiin 70 prosenttiin 75-vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille. Samalla tyrmäämme hallituksen esityksen leikata kotitalousvähennystä.
Senioreiden supervähennys mahdollistaisi sen, että ikäihmisten hyvinvointia ja sujuvaa arkea edistävät kotipalvelut voisi ostaa edullisesti. Esimerkiksi 40 euron tuntitaksalla kotipalvelun hinta olisi Rinteen mallilla 27 euroa ja kokoomuksen mallilla seniorihinta olisi 12 euroa tunti.
Supervähennys hyödyttäisi kaikkia yli 75-vuotiaita eläkeläisiä, myös pienituloisia eläkeläisiä, Poistaisimme 100 euron omavastuun, ja palvelujen ostoon annettaisiin enintään 1 200 euroa vuodessa tukea niille, joiden verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen. Uudistettu kotitalousvähennys olisi pienituloisille suoran tuen ja verohuojennuksen yhdistelmä.
Vastaanotin kokoomuksen ryhmän puolesta Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n eduskuntaryhmille luovuttaman kannanoton vuoden 2020 valtiontalousarvioon. Kannanotossa kaikki eläkeliitot, myös vasemmistopuolueiden, vaativat kotitalousvähennyksen leikkaamisen perumista ja yli 75-vuotiaille korotettua vähennystä. Kannustan hallitusta kuulemaan vanhusten palveluiden kehittämisessä eläkeläisiä ja asiantuntijoita.
Kirjoitan kerran kuussa politiikan kuulumisista. Voit laittaa minulle terveisiä tai tilata eduskuntakirjeeni laittamalla minulle osoitteesi sähköpostitse sari.sarkomaa@eduskunta.fi.
Joulu on ennen kaikkea yhdessäolon juhlaa. Paras lahja läheisille on antaa heille aikaa.

Lämmintä joulumieltä toivottaen,
Sari Sarkomaa