Eläkeliitto vaatii kotihoitoon valtakunnalliset kriteerit

Eläkeliitto vaatii kotihoitoon valtakunnalliset kriteerit

50-vuotisjuhlaansa viettävän Eläkeliiton puheenjohtaja Raimo Ikonen on huolissaan ikään perustuvaa syrjinnästä ja kotihoidon tilasta.

Suomen suurin eläkeläisjärjestö Eläkeliitto vietti 50-vuotisjuhlaansa 26.2. Finlandia-talolla. Juhlapuheessaan liiton puheenjohtaja, hallintotieteiden tohtori Raimo Ikonen nosti esiin ikääntyneiden kansalaisten perusoikeudet, joihin tulee kuulua valtakunnallisesti yhtenäinen ja laadukas kotihoito.
-Avohoito on lainsäädäntöön perustuva vanhustenhuollon painopiste. Nyt tarvitaan hoitotakuun ja ympärivuorokautisen hoidon mitoituksen lisäksi valtakunnallisesti määritellyt kotihoidon kriteerit ja linjaukset, Ikonen vaatii.
Eläkeliiton toiveissa on, että avohoidon henkilökunnan riittävyys varmistetaan ja henkilöstön määrän perustuu asiakkaiden kuntoon.
-Perustuslaki takaa ikääntyneille kansalaisillemme oikeuden arvokkaaseen elämään ja riittäviin palveluihin myös elämän viimeisinä vuosina, puheenjohtaja Ikonen haluaa muistuttaa.

Puheenjohtaja Ikonen otti puheessaan kantaa myös eläkeläisten arvostukseen Suomessa. Hän huomautti, että suuri osa eläkeläisistä tuntee olevansa toisen luokan kansalaisia ja arvioi yhteiskunnassamme olevan paljon ikään perustuvaa syrjintää.
-Eläkeläiset ovat monimuotoinen väestöryhmä. He eivät ole vain hoivan kohteita vaan myös aktiivisia kansalaisia, jotka haluavat vaikuttaa suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen. Eläkkeelle siirtyneet tulee tunnistaa myös yhteiskunnallisena voimavarana, kuluttajina ja veronmaksajina, Ikonen muistuttaa.