Hanasaari esittelee taiteilijapariskunta Karin ja Carl Larssonin työtä

Hanasaari esittelee taiteilijapariskunta Karin ja Carl Larssonin työtä

Hanasaaren galleriassa avautui taiteilijapariskunta Karin ja Carl Larssonin taianomaista sisustusmaailmaa esittelevä näyttely.

Karin ja Carl Larsson – Kodin lämpö -näyttely esittelee sisustusihanteita, jotka vallitsivat pariskunnan taiteilijakodissa Lilla Hyttnäsissä Sundbornin kylässä Taalainmaalla. Pariskunnan taiteellinen näkemys on luotu uudelleen aikakauden antiikkihuonekalujen ja uustuotantoa olevien Carl Larsson -huonekalujen avulla.

”Karin ja Carl Larsson olivat modernin kodinsisustuksen edelläkävijöitä. Karin loi suurimman osan rohkeasta sisustuksesta itse, kun Carl maalasi, sekä kodissa että kotia kuvaten. Sisustustyyli levisi myös Suomeen Carl Larssonin vuonna 1899 julkaistun kirjan Ett hem välityksellä”, kertoo näyttelyn kuraattori Nina Zilliacus.

Samana vuonna Carl Larsson maalasi akvarellin Lisbeth ja kirsikankukka, joka on nyt ensimmäistä kertaa julkisesti näytteillä Suomessa.

”Taulu katosi Yhdysvaltoihin yli sadaksi vuodeksi. Kun se löytyi, se myytiin syksyllä 2013 huutokaupassa Uppsalassa 2,5 miljoonan Ruotsin kruunun hintaan. Sen jälkeen teos on ollut Anders Wiklöfin yksityiskokoelmassa Ahvenanmaalla. Toisin sanoen, tämä nyt Hanasaaressa esillä oleva maalaus on todella erikoislaatuinen Carl Larssonin teos”, Zilliacus toteaa.

Hanasaaren näyttely, joka toteutetaan yhteistyössä Carl Larsson-gårdenin ja Rights & Brands -toimiston kanssa, järjestetään Hanasaaren hallinnollisen päämiehen Suomalais-ruotsalaisen kulttuurirahaston 60-vuotisjuhlan kunniaksi.

”Haluamme kiittää lämpimästi kaikkia yhteistyön osapuolia ja etenkin Anders Wiklöfiä, joka on lainannut yhden ainutlaatuisista Carl Larsson -maalauksistaan Hanasaareen”, toteaa Hanasaaren toimitusjohtaja Gunvor Kronman.

Carl ja Karin Larsson sekä heidän kotinsa Lilla Hyttnäs

Carl Larsson on yksi Ruotsin kaikkien aikojen rakastetuimmista taiteilijoista. Kun hän vuonna 1883 meni naimisiin Karin Bergöön kanssa, alkoi symbioottinen taiteellinen suhde, jossa sisustaja Karin toimi Carlin innoittajana. Carl maalasi ja peitti seinät kukin ja lehvin, kun taas Karin toteutti spartalaisempaa ja usein abstraktia näkemystä kudonnassaan ja muotoilussaan. Heidän yhteistyönsä tuloksena syntyi täydellinen kokonaisuus, kokonaistaideteos Lilla Hyttnäs.

Karin ja Carl Larsson edustivat täysin uudenlaista tapaa kaunistaa ja koristella kotia, ja heidän uraauurtava sisustustyylinsä ”the Swedish Style” levisi ympäri Ruotsia ja koko maailmaa Carl Larssonin kirjan Ett hem välityksellä. Tyylikäs, koristeellinen sisustus ja värikkäät talonpoikaishuonekalut yhdistyvät valkeisiin ja harmaisiin salonkien sisustuksiin. Mukavuus, viihtyisyys ja toiminnallinen kauneus olivat parin ilmavan ja mukavan sisustustyylin ohjenuorat. Tämä oli räikeässä ristiriidassa ajan raskaan, tummasävyisen ja porvarillisen sisustussuuntauksen kanssa.

Näyttely Karin ja Carl Larsson – Kodin lämpö on esillä Hanasaaren galleriassa 25.2.–10.5.2020. Näyttelyn aikana Galleria on poikkeuksellisesti avoinna vain maanantaista lauantaihin klo 12–18. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Kuva: Jakke Nikkarinen/Hanaholmen