Jorma Hynninen palaa Jeesuksen rooliin Matteus-passiossa

Jorma Hynninen palaa Jeesuksen rooliin Matteus-passiossa

Suomalaisen oopperamusiikin eläviin legendoihin lukeutuva baritoni Jorma Hynninen esiintyy Jeesuksen roolissa Espoonlahden seurakunnan järjestämässä Matteus-passiossa 2. huhtikuuta. Solisteina esityksessä laulavat sopraano Kaisa Ranta, altto Monica Groop, tenori Tommi Niskala, sekä basso Elja Puukko.

Useamman kerran paluun estradeille tehnyt Hynninen on iloinen siitä, että vaativa projekti pystytään haastavista lähtökohdista huolimatta toteuttamaan. Hynninen halusi esittää itselleen rakkaan roolin vielä kerran.

–Jäähyväiskonsertteja on ollut jo lähemmäs kymmenen, mutta jospa nyt olisi viimeisen aika. Passiot ovat aina olleet minulle tärkeitä ja erityisesti Matteus-passio. Se on minulle hyvin henkilökohtainen ja tunteikas rooli, Hynninen kertoo.

Hynninen on esiintynyt Matteus-passiossa lukuisia kertoja pitkän uransa aikana. Ensimmäisen kerran hän oli mukana vuonna 1974, Johanneksen kirkossa Helsingissä. Espoonlahden kirkossa Hynninen esiintyy kolmatta kertaa.

–Koen, että Matteus-passiossa Jeesuksen osan esittäminen on ollut urani tärkeimpiä ja merkittävimpiä rooleja, Hynninen taustoittaa.

Orkesterina passiossa soittaa Espoon Barokki ja kuorona laulaa Espoonlahden seurakunnan kamarikuoro Navichorus, jonka johtajana toimii Elja Puukko. Mukana on lisäksi lapsikuoro Candomini. Kapellimestarina esityksessä on kokenut Seppo Murto, joka on ollut saman teoksen parissa Hynnisen kanssa jo noin 40 vuotta sitten.