Sipoonkorven kansallispuisto täyttää 10 vuotta

Sipoonkorven kansallispuisto täyttää 10 vuotta

Kauniit ja kirpeät kelit sekä sienisesonki houkuttelevat nyt monia retkeilijöitä luontoon. Käyntimääriä kasvattanut Sipoonkorven kansallispuisto juhlii lokakuussa pyöreitä. Syntymäpäivää vietetään Metsähallituksen, Vantaan kaupungin ja Sipoon kunnan tapahtumissa.

Alkava ruskaretkeilykausi tietää vilinää pääkaupunkiseudun kansallispuistoihin Nuuksioon ja Sipoonkorpeen. Erityisesti Sipoonkorven kansallispuiston kävijämäärät ovat kasvaneet viimeisten kahden vuoden aikana. Puisto täyttää tänä vuonna 10 vuotta, ja kansallispuistoa juhlitaan lauantaina 9. lokakuuta Sipoon uuden Korvenportin parkkipaikan avajaisissa ja Vantaan hyvinvointiviikon Portti luontoon –retkeilytapahtumassa Kuusijärvellä.

Ruuhkia tiedossa

Kaunis syksyinen luonto, hyvä sää ja sienestyskausi saattavat aiheuttaa ruuhkia kansallispuistojen parkki- ja taukopaikoille. Metsähallitus kehottaakin Nuuksioon retkeä suunnittelevia suosimaan julkisia liikennevälineitä tai tutkimaan Nuuksion eri lähtöportteja. Retkelle pääsee niin Haltian, Siikajärven, Salmen, Haukkalammen kuin Kattilankin parkkipaikoilta.
Sipoonkorvessa kulkee marraskuun puoliväliin asti Hop-On Hop-Off -bussilinja, joka kuljettaa torstaista sunnuntaihin retkeilijät Sipoonkorpeen ja takaisin. Kyytiin ja kyydistä voi hypätä linjan kääntöpaikoilta Tikkurilan asemalta Vantaalla tai Sipoon Nikkilästä, sekä kaikilta 12 pysäkiltä matkan varrella.
Autolla Sipoonkorpeen matkaaville Metsähallitus suosittelee muita parkkipaikkoja ruuhkaisen Kalkkiuunintien sijaan. Runsaimmin pysäköintitilaa löytyy Knutersintien pysäköintipaikalta.

Kuva: Katri Lehtola / Metsähallitus