Pirkkolan jäähalli tuo helpotusta Helsingin jäätilanteeseen

Pirkkolan jäähalli tuo helpotusta Helsingin jäätilanteeseen

Pirkkolaan uusi jäähalli avattiin syyskuussa. Rakennuksessa on hyödynnetty uutta rakennustekniikkaa, jonka avulla voidaan saavuttaa jopa 60 prosentin energiatehokkuus vanhaan halliin verrattuna.

Pirkkolan vanha jäähalli jouduttiin sulkemaan huonon kunnon takia keväällä 2018, millä oli suuri vaikutus Helsingin haastavaan jäätilanteeseen.
-Jäähalli valmistuu kovaan tarpeeseen. Vanhan hallin purkamisesta aiheutunut kahden jään vajaus on tuonut haasteita jo valmiiksi haastavaan jäähallitilanteeseen, johon uusi halli tuo nyt kaivattua helpotusta. On myös mahtavaa, että hallin rakentamisessa on voitu hyödyntää energiatehokkaita ratkaisuja, jotka parantavat kauttaaltaan myös jään laatua, josta Pirkkola on perinteisesti ollut tunnettu, iloitsee Helsingin liikuntajohtaja Tarja Loikkanen.
Uudessa jäähallissa on hyödynnetty rakennustekniikkaa, jonka avulla hiilidioksidia voidaan kierrättää jääradan putkistossa. Tekniikan avulla voidaan saavuttaa jopa 60 prosentin energiatehokkuus vanhaan jäähalliin verrattuna. Lisäksi hallin kylmäjärjestelmään on liitetty lauhdelämpöpumppu, joka hyödyntää kiinteistön hukkalämpöä. Jäähallin rakennuskustannukset ovat noin 17 miljoonaa euroa.

Hallissa on kaksi jäätä ja pääkäyttäjinä ovat helsinkiläiset taitoluistelu- ja jääkiekkoseurat. Tämän lisäksi kaukalopallo ja ringette saavat osansa jäävuoroista. Lisäksi HIFK:n naisten liigajoukkue siirtyy Malmilta Pirkkolaan. Päivisin jäävuoroja on suunnattu erityisryhmille. Tarjolla on myös yleisöluisteluvuoroja kolme kertaa viikossa. Kaiken kaikkiaan hallin käyttöaste on jo ovien auetessa 98 prosenttia.

Kuva: Helsingin kaupunki / Maarit Hohteri