Seuraa meitä

Suomalaisten joulubudjetti viime vuotta suurempi

AJASSA

Suomalaisten joulubudjetti viime vuotta suurempi

Enemmistö suomalaisista suunnittelee käyttävänsä jouluun yhtä paljon rahaa kuin edeltävänä vuonna, selviää Nordean teettämästä kyselytutkimuksesta. Huoli ilmastonmuutoksesta ei toistaiseksi vaikuta valtaosan joulunajan kulutukseen, mutta nuorista noin puolet kertoo ilmastotekijöillä olevan vaikutusta heidän jouluostoksiinsa.

Nordean teettämän kyselyn mukaan suomalaiset ilmoittavat käyttävänsä tänä joululahjojen ostoon keskimäärin 341 euroa. Summa on noussut viime vuodesta 14 euroa. Muuhun joulunviettoon käytetään keskimäärin 224 euroa, eli 20 euroa enemmän kuin viime vuonna.
– Talouden piristyminen, työllisyyden parantuminen sekä epävarmuuden väheneminen ovat osaltaan parantaneet kuluttajien luottamusta talouteensa. Tämä näkyy tänä vuonna myös joulunajan kulutuksen kasvuna, toteaa Nordean ekonomisti Juho Kostiainen.
Suomalaisten suosikkijoululahjat ovat vuodesta toiseen olleet makeiset, vaatteet, kirjat, lelut ja lahjakortit. Nordean kyselystä ilmenee, että naiset ostavat lahjaksi useammin vaatteita ja miehet puolestaan elektroniikkaa. Naiset suosivat lahjoina myös palveluita tai aineettomia lahjoja miehiä useammin.

Huoli ilmastonmuutoksesta näkyy vain osan jouluostoksissa

Vuoden 2021 kyselyssä selvitettiin myös, miten ilmastonmuutos vaikuttaa suomalaisten joulunajan ostoksiin.
Valtaosa kyselyyn vastanneista (57 %) kertoo, että ilmastonmuutos ei vaikuta mitenkään heidän joulunajan kuluttamiseensa. Ilmastonmuutos näkyy enemmän nuorempien kuluttajien käyttäytymisessä. 18-34 vuotiaista nuorista aikuisista noin puolet kertoo ilmastotekijöillä olevan vaikutusta heidän jouluostoksiin.
Sekä koronapandemia että ilmastonmuutos on vaikuttanut pienen osan joulunajan matkustussuunnitelmiin pysyvästi. 15 prosenttia vastaajista ilmoittaa suosivansa pysyvästi kotimaanmatkailua jouluna koronapandemian vaikutuksen vuoksi. 10 prosenttia kertoo ilmastonmuutoksella olevan sama vaikutus heidän suunnitelmiinsa.
-Korona ja ilmastonmuutos ovat muuttamassa pysyvästi ihmisten matkailutottumuksia, mikä tarkoittaa, että aiempaa suurempi osa suomalaisten matkailuun käytettävästä rahasta jää kotimaahan. Tämä pitää yllä suomalaisten matkailuyritysten kysyntää myös jatkossa, Kostiainen arvioi.

Jatka lukemista
Ilmoitus

Lisää aiheesta AJASSA

Ylös