Vantaan ja Keravan lastensuojelu valvonnassa

Vantaan ja Keravan lastensuojelu valvonnassa

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytäänyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelta selvitystä lastensuojelun tilasta. Aiempina vuosina viraston valvonta on kohdistunut Vantaan kaupunkiin sen lastensuojelun palveluissa havaittujen puutteiden vuoksi.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (Avi) on pyytänyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelta selvitystä lastensuojelun palvelujen riittävyydestä tammi- ja helmikuulta 2023. Vantaan kaupungilla on jo aiempina vuosina ollut puutteita palvelujen järjestämisessä lain edellyttämällä tasolla. Koska lastensuojelun palvelujen järjestämisvastuu on siirtynyt Vantaan kaupungilta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen, Avi katsoo aiheelliseksi arvioida lastensuojelun tilaa uudelleen. Tilannetta käsitellään nyt valvonta-asiana.
Avi otti Vantaan kaupungin lastensuojelun valvontaansa sosiaalityöntekijöiden riittämättömyyttä koskeneen epäkohtailmoituksen seurauksena vuoden 2022 tammikuussa. Valvonta-asia johti uhkasakolla tehostettuun määräykseen. Koska valvonta alkaa nyt hyvinvointialueeseen kohdistuvana valvonta-asiana, uhkasakko ei ole enää voimassa.