Kotitalousvähennys taloyhtiöiden remontteihin keventämään helsinkiläisten asumiskustannuksia

Helsingissä asumisen ja elämisen kustannukset ovat korkeat. Eduskuntatyössäni ja kaupunginvaltuutettuna teen työtä sen eteen, että helsinkiläisillä on mahdollista asua kotikaupungissaan. Taloyhtiöiden remontit ovat taloudellisesti mittavia taakkoja. Tilanne on erityisen haastava Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla, jossa on kalleimmat asumisen ja elämisen kustannukset. Kasvavat korjausvastuut tekevät tilanteen monille lähes sietämättömäksi.

Olen tehnyt lakialoitteen kotitalousvähennyksen laajentamista asunto-osakeyhtiön osakkaille niin, että vähennyksen voi saada myös yhtiön teettämän remontin palkkakustannuksista. Aloite on lähiviikkoina eduskunnan käsittelyssä. Omakotiasukkailla on jo oikeus tehdä vähennys vastaavista korjauksista.

Asunto-osakeyhtiössä asuvien huutavan epäreilu kohtelu on perusteltua korjata. Kylpyhuoneen kunnostaminen on esimerkki isosta menoerästä. Yleinen tapa on, että taloyhtiössä kylpyhuoneet korjataan keskitetysti yhtiövetoisesti. Tällaisissa yhtiön vastuulle kuuluvissa remonteissa asukas ei voi hyödyntää kotitalousvähennystä, sillä vähennys myönnetään vain henkilölle, ei yhtiölle.

Eriävän verokohtelun korjaaminen on perusteltua myös kannustettaessa asuntokannan kunnossapitoon, peruskorjaamiseen ja energiatehokkuuteen sekä muihin ilmastomuutoksen vastaisiin toimiin. Esimerkiksi Ilmasto- ja energiapolitiikka vaikuttavat merkittävästi asumiskustannusten kehitykseen.

Olen ajanut vähennyksen laajentamista jo pitkään ja kirjallisiin kysymyksiini on ministeriöstä aina vastattu, että kotitalousvähennys myönnetään vain luonnolliselle henkilölle. Tämä ei ole kestävä perustelu. Taloyhtiö on tosiasiassa vain yksi väliporras asukkaan ja remonttiyrityksen välissä. Taloyhtiö voisi antaa vuosittain osakkaalle verovuonna teetetyn remonttityön kustannuksista laskelman, josta näkyisivät verottajan tarvitsemat tiedot remontin työkustannuksista, remonttiyrityksen tiedot sekä osakkaan vastikeperusteinen osuus kustannuksista. Osakas ilmoittaisi tietojen perusteella vähennyksen verohallintoon. Kotitalousvähennyksen laajentaminen asunto-osakeyhtiöiden toteuttamiin remontteihin vauhdittaisi korjausrakentamista, hidastaisi korjausvelan kasvua, kitkisi harmaata taloutta, toisi lisätyötä ja verotuloja sekä piristäisi kansantaloutta. Ennen kaikkea se olisi valtava helpotus useimmille remonttikulujen kanssa kamppaileville eläkeläisille, palkansaajille ja yrittäjille.

Uuden kaupunginvaltuuston työ on täydessä vauhdissa. Helsingin on oltava hyvä paikka asua ja elää kaiken ikäisille. Valmistelemme uutta kaupunkistrategiaa, jossa linjataan kotikaupunkimme suuntaa seuraavalle neljälle vuodelle. Strategiassa ydinkohtia on oltava toimivat palvelut, laadukas koulutus ja järkevä verorahojen käyttö. Helsinkiläisten on saatava vastinetta verorahoilleen. Terveysasemalle ja suun terveydenhuoltoon on päästävä sujuvasti. Senioreiden ja omaishoitajien palveluihin on luotava inhimillisiä vaihtoehtoja. Tämä edellyttää onnistunutta henkilöstöpolitiikkaa. Helsingin on oltava työnantajana edelläkävijä. Tärkeä investointimme ovat lapset ja nuoret sekä laadukkaat koulut ja päiväkodit lähellä kotia. Opettajalla on oltava aikaa oppilaalle. Toiveet ja ideat kotikaupunkimme kehittämiseen ovat tervetulleita.

Kotikaupunkimme Helsinki on isojen kysymysten äärellä eikä pelkästään koronan takia. Olen kiitollinen helsinkiläisten antamasta vahvasta luottamuksesta lähdettyäni tauon jälkeen mukaan kunnallisvaaleihin. On ilo olla tekemässä työtä helsinkiläisten parhaaksi myös valtuutettuna ja kaupunginhallituksen jäsenenä kansanedustajan työn lisäksi.

Lähetän tuoreimpia politiikan kuulumisia kerran kuukaudessa. Voit tilata eduskuntaterveiseni lähettämällä minulle sähköpostia sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi tai soittamalla 050 511 3033. Ajatukset ja ideat liittyen politiikkaan, kotikaupunkini Helsingin ja koko Suomen kehittämiseen ovat aina tärkeitä ja tervetulleita.

Pidetään yhteyttä.

Sari Sarkomaa Kansanedustaja Helsingin kaupunginvaltuuston ja -hallituksen jäsen