Lupaus lisähoitajista ei mahtunut pääministeri Marinin hallituksen budjettiin

Lupaus lisähoitajista ei mahtunut pääministeri Marinin hallituksen budjettiin

Juuri ennen eduskuntavaaleja nykyiset hallituspuolueet lupasivat ministeri Kiurun johdolla vanhusten ympärivuorokautiseen hoivaan vähintään 4 400 hoitajaa ja sen rahoittamiseksi ainakin 250 miljoonaa euroa.
Sanna Marinin hallitus päätti lisätä tämän vuoden valtion talousarvioon menoja kahdella miljardilla eurolla, mutta vanhusten hoitajien palkkaamiseen ei hallitukselta riittänyt luvattuja lisäeuroja. Hallitus antoi tämän vuoden valtion budjettiin lupaamiensa satojen miljoonien sijasta vain viiden miljoonan euron lisämäärärahan. Siinä punavihreä hallitus teki rujon arvovalinnan.

Pääministeri Marinin hallituksen ensimmäinen talousarvioesitys oli monelle ikäihmiselle ja heidän läheisilleen sekä vanhustenhuollossa toimiville hoitajille järkytys. Tämä on erityisen vakavaa siksi, että vastuuministerinä on Krista Kiuru, joka vielä ennen vaaleja lupaili, että vanhusten palveluiden kuntoon laittaminen olisi mahdollista hetkessä ja yhdellä virkkeellä.
Kokoomuksen eduskuntaryhmässä me emme hyväksy sitä, että vanhusten palveluiden epäkohtien korjaamisen vastuuta vältellään. Esitimme vaihtoehtobudjetissamme ikääntyneiden parempaan hoivaan yhteensä 150 miljoonan euron pysyvää lisäystä. Määrärahasta 100 miljoonaa osoitettaisiin hoitajien palkkaamiseen; tuhat uutta hoitajaa kotihoitoon ja tuhat uutta hoitajaa ympärivuorokautiseen hoivaan. Loput 50 miljoonaa käytettäisiin ikäihmisten palveluiden kehittämiseen ja esimerkiksi omaishoidon ja saattohoidon parantamiseen.
Vaihtoehtomme osoittaa, että lisärahaa vanhusten hoitoon on, jos on tahtoa. Kyse on arvovalinnoista. Punavihreän hallituksen on pidettävä suomalaisille antamansa lupaus ja turvattava riittävät voimavarat niin, että laadukas ja inhimillinen hoito voidaan turvata ympärivuorokautisessa hoivassa ja kotihoidossa.

On huolestuttavaa, että eduskunta ei ole vielä saanut edes tietoa siitä, milloin ministeri Kiurun vastuulla oleva hoitajamitoitusesitys tuodaan eduskuntaan. Asiantuntijat ovat kovin sanoin arvostelleet Kiurun lakiluonnosta. Myös ministeriön virkamiehet ovat kirjoittaneet hoitajamitoitusesitykseen, että se heikentää kotihoidon hoitajien saatavuutta ja siten kotihoitoa tarvitsevien vanhusten asemaa. Esitys on torso, koska se koskee pelkästään ympärivuorokautista hoivaa.
Eduskuntaryhmämme esittää, että hallitus valmistelisi loppuun jo viime hallituskaudella alkuun laitetun vanhuspalvelulain uudistuksen. Uudistuksen tavoitteena on turvata ikäihmisten hoito ja hoivapalveluiden laatu sekä lisätä hoitajia ympärivuorokautisen hoivan lisäksi kotihoitoon ja omaishoidon tueksi. Eduskuntaryhmämme tekee tinkimättömästi työtä, että vanhuspalvelulaki uudistetaan ja riittävät määrärahat suunnataan lisähoitajien palkkaamiseen. Suomalaisten on voitava luottaa, että ikääntyessään jokainen saa hyvän hoivan, hoidon sekä inhimillisen kohtelun.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja