Maakuntavero tekisi Helsingissä asumisesta sietämättömän kallista

Maakuntavero tekisi Helsingissä asumisesta sietämättömän kallista

Helsinkiläisten on voitava tulla toimeen ja järjestää myös asumiskustannuksensa omalla työllään ja eläkkeillään. (Siksi) veroaste ei saa jatkossa enää nousta, vaan se on käännettävä maltilliseen laskuun painottaen ansiotuloverotuksen keventämistä siten, että työn ja eläkkeiden verotusta kohdellaan tasapuolisesti.
On kestämätöntä, että vasemmistovihreä hallitus valmistelee uutta veroa kansalaisten maksettavaksi,
varsinkin, kun hallituksen havittelemaa maakuntaveroa pohtivan komitean työ osoitti maakuntaveron kiristävän työn ja eläkkeiden verotusta. Kokoomus on ainoa puolue, joka irtisanoutui eriävässä mielipiteessään täysin vahingollisesta maakuntaverosta. Uuden verotuksen tason valmistelu ja maakuntavero pitäisi pysäyttää välittömästi ja pysyvästi. Kireä työn ja eläkkeiden verotus on jo nyt verojärjestelmämme suurin ongelma.

Hallituspuolueet ovat havitelleet maakuntaverosta paikkaajaa maakuntasote-esityksensä vakaviin valuvikoihin. Ensin hallituspuolueet hyväksyvät sote-esityksen, joka leikkaa erityisesti Uudenmaan sekä Helsingin sote-palveluiden rahoitusta. Esitys vie myös kaupungin muun toiminnan rahoittamiseen tarkoitetun kuntaveron tuotosta järkälemäisen osan vaarantaen ihmisten palvelut varhaiskasvatuksesta ja perusopetuksesta lähtien. Uudenmaan sairaanhoitopiirin varovainen arvio sote-rahoituksen supistumisesta Uudellamaalla on noin 400 miljoonaa euroa vuosittain uudistuksen ollessa voimassa. Vaakalaudalla ovat valtakunnallista vastuuta kantava HUS:n laadukas toiminta sekä yliopistollinen tutkimus sekä opetus. Tilanne on vakava.
Eduskunnan on viisainta hylätä hallituksen vahingollinen sote-esitys. Massiivisen hallintouudistuksen, uusien vaalien ja verojen sijaan on voimavarat kohdennettava koronaepidemian hallintaan ja siihen, että ihmiset saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa palvelut.

Vasemmistovihreät tarjoavat maakuntaveroa ratkaisuksi, jolla esimerkiksi Helsinki voisi paikata maakuntasoteuudistuksesta aiheutuvia rajuja leikkauksia. Korkeiden elin- ja asumiskustannusten kanssa elävät helsinkiläiset palkansaajat ja eläkeläiset laitettaisiin maksamaan entistä kireämpää verotusta vastineeksi uudistuksesta, jonka on eduskunnassa arvioitu heikentävän palveluja sekä nujertavan kaupunkien elinvoimaa.
Työn verotuksen kiristäminen on myrkkyä työllisyydelle ja talouden kasvulle, sekä jo ennestään tiukoilla olevien suomalaisten ostovoimalle. Veronkiristykset kohdistuisivat jo ennestään kireään työn ja eläkkeiden verotukseen. Keskituloinen suomalainen maksaa jo nyt jopa 3 prosenttia enemmän veroa vertailumaihin nähden. Moni ahkera suomalainen kysyy: Eikö mikään riitä? Maakuntavero olisi vihoviimeinen vitsaus.
Kokoomus kannattaa kohtuullista ja kannustavaa työn ja eläkkeiden verotusta, eikä hyväksy ansiotuloverotusta kiristävää maakuntaveroa eikä maakuntasotea. Työn ja eläkkeiden verotusta on kiristämisen sijaan kevennettävä. Palkasta ja eläkkeestä pitää jäädä käteen niin, että se riittää muuhunkin, kuin aivan välttämättömään.

Lähetän tuoreimpia politiikan kuulumisia eduskuntaterveisissä noin kerran kuukaudessa. Voit tilata eduskuntaterveiset lähettämällä minulle sähköpostia osoitteeseen sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi tai soittamalla 050 511 3033.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja