Perhevapaa- uudistus on voitto valinnanvapaudelle

Perhevapaa- uudistus on voitto valinnanvapaudelle

Perhevapaauudistus hyväksyttiin eduskunnassa joulun alla. Tämä ei ehkä saavuttanut samanlaista huomiota kuin jotkin toiset ison maailman asiat, joista osa taisi olla omankin ministerisalkkuni asioita. Kyseessä on kuitenkin investointi lasten ja perheiden hyvinvointiin, joka hakee vertaistaan. Perhevapaauudistuksessa vanhempainvapaiden määrä kasvaa ja joustavuus lisääntyy. Isät saavat käyttöönsä merkittävästi lisää perhevapaita. Äitien vapaista ei leikata. Perheet voivat itse valita, miten haluavat näitä vapaita käyttää. Vanhemmat voivat esimerkiksi luovuttaa päiviä toisilleen. Joustavuus ja valinnanvapaus siis lisääntyvät. Työn ja perheen yhteensovittamisesta tulee entistä helpompaa, kun vapaita voi pitää nykyistä useammassa jaksossa. Sekin on mahdollista, että vapaata voi pitää vaikkapa yhden päivän viikossa, jos työnantajan kanssa niin sopii. Kotihoidon tuki ja yksityisen hoidon tuki säilyvät.

Pienen lapsen isänä tiedän omastakin kokemuksesta, kuinka arvokasta kotona vietetty aika on sekä lapselle, perheelle kuin itsellekin. On hyvä asia, että tulevaisuudessa mahdollisuudet siihen lisääntyvät myös kaikilla tulevilla isillä. Ehkä voisi siis puhua tasa-arvouudistuksestakin. Onpa joku tainnut jo kritisoidakin tätä uudistusta siitä, että se ei suoraan lisää työllisyyttä. Toki joustavuudella voi olla myös työllisyyttä lisäävä vaikutus. Ennen kaikkea tässä on kuitenkin kyse investoinnista suomalaisten perheiden hyvinvointiin ja vanhempien jaksamiseen. Se jos mikä on tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa. Kun lapset ja perheet voivat hyvin, Suomikin voi hyvin. Perhevapaauudistus on yksi Keskustan pitkäaikaisista tavoitteista, ja se astuu voimaan elokuussa 2022. Jokainen koti on maailman keskipiste. Tämä viisas ajatus on meidän päättäjienkin syytä aina muistaa, vaikka suuressa maailmassa paljon tapahtuisikin.

Antti Kaikkonen Kirjoittaja on puolustusministeri (kesk)