Seuraa meitä

Moni karilleajo ja törmäys voitaisiin välttää paremmilla veneilytaidoilla

LIIKENNE

Moni karilleajo ja törmäys voitaisiin välttää paremmilla veneilytaidoilla

Veneilijän yleisimpiä vahinkoja ovat vakuutusyhtiön tilastojen mukaan edelleen erilaiset pohjakosketukset ja törmäykset. Viranomaiset kannustavat pitämään yllä perinteisiä veneilytaitoja, vaikka tekniikka kehittyy. Koronaepidemian aikana veneilyä suositellaan välttämään, mutta vesiltä liikenevää aikaa voi käyttää esimerkiksi harjoitteluun. Uusi vesiliikennelaki korostaa päällikön vastuuta.

Tekniikan kehitys on tuonut veneilijän avuksi hyvin monenlaisia laitteita, mutta ne eivät ole korvanneet perinteisiä kipparintaitoja. Vaikka esimerkiksi karttaplotterit ovat yleistyneet, LähiTapiolan vahinkotilaston mukaan veneilyn yleisimpiä vahinkoja ovat edelleen pohjakosketukset ja karilleajot sekä erilaiset törmäykset. Törmäykset esimerkiksi laitureihin ja muihin veneisiin ovat jopa yleistyneet viime viiden vuoden aikana.

Ihmiset saattavat luottaa liian sokeasti laitteisiin, sanoo Rajavartiolaitoksen meriturvallisuusjohtaja, komentaja Ismo Siikaluoma.

–Vanhaan aikaan, kun navigoitiin vain perinteisillä merimiestaidoilla, oli pakko jatkuvasti tähystää ympärilleen. Nykyisin on helppo uppoutua kuvaruutuihin ja muihin laitteisiin, eikä välttämättä tule kovin tarkasti havainnoitua ympäristöä eikä varsinkaan muita veneilijöitä.

Plottereissa tai edes perinteisissä merikartoissa eivät näy kaikki kivet ja karit. Etenkin liikkuessa väylien ulkopuolella veneilijän kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta.

–Laitteet auttavat paljon, mutta ensin pitää tuntea niiden rajoitukset ja ominaisuudet, jotta niistä saadaan paras hyöty irti, sanoo ylikonstaapeli Jarmo Niininen Helsingin venepoliisista.

Siikaluoma ja Niininen kertoivat käytännön neuvoja ja ohjeita alkavaan veneilykauteen LähiTapiolan webinaarissa. Webinaari on suunnattu kaikille veneilystä kiinnostuneille: niin mökkiveneilijöille kuin rannikolla ja saaristossa liikkuville.

Uusi laki korostaa vesillä päällikön roolia

Veneilytaitojen ja -tapojen muuttuessa Suomessa nousee usein keskusteluun niin sanottu ”veneajokortti”, mutta sellaista ei meillä vaadita. Kesäkuun alussa voimaan astuu kuitenkin uusi vesiliikennelaki, joka korostaa päällikön vastuuta.

Lain mukaan kaikissa veneissä on oltava päällikkö, joka vastaa aluksen kulusta ja matkustajien turvallisuudesta. Hänen tulee muun muassa huolehtia siitä, että turvallisuusvarusteet ovat kunnossa ja helposti saatavilla. Hän myös ohjeistaa muita veneessä olijoita.

–Päällikkö on henkilö, joka tosiallisesti vastaa veneen turvallisesta kulusta. Esimerkiksi: jos isä antaa alle 15-vuotiaan poikansa ajaa rekisteröityä venettä, isä vastaa kaikesta toiminnasta – myös jos poika ajaisi ylinopeutta. Uusi laki siis erottelee veneen ohjaajan eli kuljettajan ja tosiallisen päällikön, selittää Jarmo Niininen.

Päällikön uutena velvollisuutena on myös huolehtia, että veneestä löytyy asianmukaisia merikarttoja, jos matka edellyttää reittisuunnittelua. Käytännössä tuttuun lähikauppaan veneilyyn karttoja ei vaadita mutta pidempiin reissuihin vieraisiin kohteisiin kyllä.

Venepoliisi Niininen huomauttaa, ettei pelkkä plotteri tällöin riitä.

–Nykylainsäädännön mukaan se ei riitä. Tavallisen huviveneplotterin kartat eivät ole merenkulkuviranomaisen hyväksymiä karttoja. Käytännössä kyseeseen tulevat viranomaisten julkaisemat paperiset kartat, joiden pitää olla ajan tasalla.

Webinaarissa käydään läpi myös muita lain tuomia muutoksia, kuten uutta liikennevirhemaksua ja vuokraveneilyn sääntelyä. Kaikkiaan lakiuudistuksen tavoitteena on lisätä vesiliikenteen turvallisuutta ja vastuullista veneilyä sekä mahdollistaa vesiliikenteen automaatio.

Harjoittelu kannattaa – ”ihmiset niitä veneitä ajavat”

Koronavirusepidemian vuoksi viranomaiset suosittelevat toistaiseksi välttämään veneilyä. Näin helpotetaan pelastushenkilöstön kuormitusta ja vältetään mahdollisia tartuntoja. Vesiltä liikenevää aikaa voi kuitenkin käyttää maalla valmistautumiseen.

–Mitä kauemmas lähtee veneilemään, sitä paremmin pitäisi varustautua ja asioita opiskella. En suosittele ensikertalaista lähtemään uudella veneellä avomerelle, ennen kuin on käynyt jonkin kurssin, sanoo Ismo Siikaluoma.

–Jos ostaa uuden veneen, kannattaa aloittaa tutustumalla sen manuaaliin. Sieltä oppii, mitä omalle veneelle voi tehdä, jos tulee ongelmia. Lähtisin myös hyvissä olosuhteissa harjoittelemaan oman veneen hallintaa ja ihan peruskäsittelyä, sanoo Jarmo Niininen.

Siikaluoma muistuttaa, ettei tärkeää ole vain veneen huolto vaan kauden alla myös omien taitojen hiominen.

–Suosittelen kertaamaan meriteiden sääntöjä sekä kuljettajan ja veneen päällikön toimintaa. Ei kannata unohtaa, että ihmiset niitä veneitä ajavat.

Jatka lukemista
Ilmoitus

Lisää aiheesta LIIKENNE

Ylös