Seuraa meitä

Mopokypärää käytetään ahkerasti, mutta miten on kiinnityksen laita?​

LIIKENNE

Mopokypärää käytetään ahkerasti, mutta miten on kiinnityksen laita?​

Liikenneturva tarkkaili mopoilijoiden kypärän käyttöä viime vuonna. Likipitäen kaikilla mopon kuljettajilla oli kypärä päässä. Myös mopon matkustajat käyttivät kypärää pääsääntöisesti. Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti on ilahtunut tuloksesta, mutta muistuttaa, että kypärän tulee olla myös kiinnitetty asianmukaisesti.

”Kypärän tehtävänä on suojata päätä. Ajossa kypärä suojaa kiveniskuilta ja kelin kiukuilta. Onnettomuudessa kypärä vaimentaa iskuvoimaa ja levittää pistemäistä kuormitusta laajemmalle alueelle. Jotta kypärä suojaisi kuten se on tarkoitettu, tulee sen olla asianmukainen, sopivan kokoinen ja kunnolla kiinnitetty. Hihnan on oltava kiinni ja tarpeeksi tiukalla, jottei kypärä sinkoudu törmäyksen voimasta pois päästä”, Ruutti luettelee.

Millainen on hyvä mopoilukypärä?

Myös uusi, 1.6. voimaantuleva tieliikennelaki täsmentää kypärän kiinnitysvaatimuksia. Laki velvoittaa, että ajon aikana mopon kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä ja asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää.
Suomessa tieliikennekäytön mahdollistavia tyyppihyväksyntöjä on kaksi:
-ECE-hyväksymismerkintä, jonka merkkinä kypärässä on iso E-kirjain ympyrän sisällä.
-Amerikkalainen standardi FMVSS 218, jonka merkintänä lukee isoin kirjaimin DOT.
Muut hyväksynnät, esimerkiksi JIS tai Snell, eivät ole Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä.

Päähän kypärä ja malttia

Mopoilijoiden onnettomuudet ovat tyypillisesti taajamissa tapahtuvia risteysonnettomuuksia tai yksittäisonnettomuuksia. Usein tilannenopeudet ovat liian kovia esimerkiksi kaarteeseen nähden ja turvavälit liian pieniä.
”Usein mopon sarvissa on 15-17-vuotias, joilla harkintakyky ja kokemus liikenteestä ovat vasta karttumassa. Liikennetilannetta kokonaisuutena voi olla vielä vaikea hahmottaa. Etenkin ajokauden alkuun on syytä kerrata väistämissäännöt ja käydä vaikkapa parkkipaikalla testaamassa käsittelyyn liittyviä asioita, kuten jarruttamista, väistöjä ja hidasajoa. Talvi on voinut paikoin kaluta tien pintaa ja epätasaisuudet voivat lisätä suistumisriskiä. Kaarteissa ja kääntymisissä kannattaakin terästäytyä tilannenopeuden kanssa ja varoa äkkiliikkeitä”, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Vinkit fiksuun mopoiluun:

-Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä. Ota huomioon muut tielläliikkujat.
-Käytä asianmukaista kypärää ja kiinnitä hihna kunnolla. Myös matkustajan on käytettävä kypärää.
-Tunne kulkupelisi: kaksipyöräisenä mopon hallinta vaatii kuljettajalta ajotaitoa ja harkintaa.
-Aja ennakoiden: aseta nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta ja pidä turvaväli.
-Aja vain selvinpäin. Rattijuopumus on rikos myös mopolla ajettaessa.

Jatka lukemista
Ilmoitus

Lisää aiheesta LIIKENNE

  • LIIKENNE

    Talvirenkaiden aika alkaa

    Kirjoittanut

    Talvirenkaiden käyttöpakko alkaa marraskuun alussa, mutta monin paikoin talvirenkaita tarvitaan jo nyt. Renkaiden kausivaihdon yhteydessä on...

  • LIIKENNE

    Renkaiden kunnosta otetaan selvää

    Kirjoittanut

    Koko maan kattava Rengasratsia-turvallisuustapahtuma selvittää jälleen, minkälaisilla renkailla Suomen teillä liikutaan. Rengasratsia on Autonrengasliiton, Poliisin ja...

  • LIIKENNE

    Pyöräilijän turvallinen tienylitys

    Kirjoittanut

    Milloin autoilijan on väistettävä pyöräilijää? Entä milloin pyöräilijä väistää? Väistämissäännöt herättävät paljon keskustelua, joten Liikenneturva kertaa...

  • LIIKENNE

    Kuljeta koiraa turvallisesti

    Kirjoittanut

    Liikenneturva ja Itä-Suomen pelastuslaitokset muistuttavat, että koira matkustaa autossa turvallisimmin sille sopivassa turvalaitteessa. On myös hyvä...

  • LIIKENNE

    Huomioi nuoret mopoilijat tien päällä

    Kirjoittanut

    Mopokausi on taas täydessä käynnissä. Liikenneturva muistuttaa, että muiden tielläliikkujien on otettava mopoilijat huomioon omassa toiminnassaan....

Ylös