Nopeita sähköpyöriä koskevat mopojen säännöt

LIIKENNE

Nopeita sähköpyöriä koskevat mopojen säännöt

Ainakin Helsingissä on tullut käyttökokeiluun uudenlaisia nopeita sähköpyöriä, joiden rakenteellinen nopeus on jopa 45 km/h. Liikenneturva muistuttaa, että nimestään huolimatta nopeita sähköpyöriä on kohdeltava pääasialliseti kuten mopoja.

Käyttäjältä vaaditaan ajokortti, kypärä ja ymmärrys siitä, miten kyseisellä laitteella kuljetaan.
Nopea sähköpyörä, niin sanottu S-pedelec, on L1e-B ajoneuvoluokkaan kuuluva ajoneuvo. Polkimistaan, satulastaan ja pyörämaisesta ulkomuodostaan huolimatta ajoneuvo luokitellaan mopoksi ja sitä koskee mopojen lainsäädäntö, eli laitteet tulee rekisteröidä ja vakuuttaa, ja sen kuljettajalta vaaditaan vähintään mopon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Mopon varusteisiin on muutamia poikkeuksia, esimerkiksi jarruvalo ei ole nopeissa sähköpyörissä välttämätön.
–Nopeaa sähköpyörää koskevissa liikennesäännöissä voi olla eroja maittain, mutta Suomessa säännöt ovat samat kuin mopolla. Esimerkiksi pyörätiellä ajaminen on pääsääntöisesti kiellettyä, ellei pyörätiemerkin yhteydessä ole lisäkilpeä, jolla mopoilu on sallittu. Pyöräkaistalla mopolla saa toki ajaa. Käytännössä kuitenkin kaupunkiympäristössä tämän nopean sähköpyörän paikka on ajoradalla, kuten mopojenkin, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Kuljettajalle ajokortti

Kuten mopojenkin ajamiseen, myös nopeiden sähköpyörien kuljettajalta vaaditaan ajokortti. Ajokorttivaatimuksena on vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneillä vähintään mopokortti AM/120. Ajokortin lisäksi myös kypärä on pakollinen.
–Vaikka mopoillessa tulee käyttää mopoiluun tai moottoripyöräilyyn tarkoitettua kypärää, näillä nopeilla sähköpyörillä voi käyttää myös polkupyöräilyyn tarkoitettua kypärää. Kypärä on kuitenkin aina oltava, Heiskanen muistuttaa.
Nopeiden sähköpyörien rakenteellinen nopeus on jopa 45 km/h. Koska tehoja riittää, laitteeseen ja sen käyttöön olisi hyvä tutustua hieman rauhallisemmassa paikassa ennen vilkkaampaan liikenteeseen sujahtamista.
–Muistutuksena vielä, että tiekohtaisia nopeusrajoituksia tai aluerajoituksia ei saa ylittää nopeilla sähköpyörilläkään. Ja luonnollisesti nopeus on sovitettava myös tilanteen ja olosuhteiden mukaiseksi, Heiskanen kertaa ja muistuttaa ajajia myös selvästä liikenteestä:
–Nopean sähköpyörän kuljettajaa koskevat samat rattijuopumussäännöt kuin muitakin moottoriajoneuvon kuljettajia. Vain selvänä satulaan siis.

Viisi vinkkiä

-Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä: nopealla sähköpyörällä noudatetaan mopon sääntöjä ja ajetaan pääsääntöisesti ajoradalla.
Pyörätielle saa mennä vain silloin, kun erillisellä lisäkilvellä mopoilu on tiellä sallittu.
-Varmista ajo-oikeus. Nopean sähköpyörän kuljettajalta vaaditaan ajokortti. Vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneillä vähintään mopokortti AM/120.
-Tutustu kulkupelisi ominaisuuksiin rauhassa ja varmista, että hallitset ajoneuvon ennen liikenteeseen lähtöä.
-Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna kunnolla.
-Muista ennakoiva ajotapa ja huomioi muut liikkujat: aseta nopeus rajoitusten ja tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, pidä turvaväli ja vältä yllättämästä muita toiminnallasi.

Kuva Juha Tuomi/Liikenneturva.

Lisää aiheesta LIIKENNE