Vältä turvallisuutta heikentävät virheet lapsen kanssa autoillessa

LIIKENNE

Vältä turvallisuutta heikentävät virheet lapsen kanssa autoillessa

Lasten turvallisuus on vanhemmille tärkeä asia, mutta monet tekevät autoillessaan myös tietämättään lasten turvallisuutta heikentäviä valintoja. Yleisimmät virheet liittyvät liian varhaiseen matkustamiseen kasvot menosuuntaan, turvaistuimen autoon kiinnittämiseen ja istuimesta luopumiseen liian aikaisin.

–Lasten turvallisuutta autossa huonontavat eniten lapsen kääntäminen matkustamaan kasvot menosuuntaan liian aikaisin ja turvaistuimesta luopuminen liian aikaisin. Valitettavasti ei ole myöskään mitenkään tavatonta, että esimerkiksi päiväkotimatkoilla lapsella ei ole turvaistuinta eikä edes turvavyötä, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.

Lain mukaan lapsella on oltava autoillessa turvaistuin 135 senttimetriä pitkäksi asti. Liikenneturvallisuuden asiantuntijat suosittelevat lapsille matkustamista selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista.

–Lapsen pää on painava ja niska herkkä. Selkä menosuuntaan olevissa istuimissa ne saavat parhaimman tuen törmäystilanteessa. Koukussa olevat jalat eivät ole lapselle haitaksi, eivätkä ne ole syy kääntää turvaistuinta kasvot menosuuntaan liian aikaisin, Loikkanen kertoo.

Poliisin ja Liikenneturvan vuoden 2019 alussa toteuttamien turvaistuinratsioiden perusteella kolmanneksella yli kolmevuotiaiden turvaistuinten käytössä oli parannettavaa ja alle kolmivuotiailla yli puolella. Alle kolmevuotiaille ongelmana oli usein istuimen kääntäminen liian varhain kasvot menosuuntaan. Yli 10 prosentissa tapauksista turvaistuinta käytettiin väärin. Muutamassa prosentissa tapauksista lapsilla ei ollut edes turvavyötä.

Älä säästä väärässä kohtaa

Yleinen virhe on siirtää taaperoikäinen lapsi matkustamaan liian aikaisin kasvot menosuuntaan. Yleisten suositusten mukaan lapsen pitäisi matkustaa selkä menosuuntaan vähintään kolmevuotiaaksi, mutta turvallisuuden kannalta lapsen kannattaisi matkustaa selkä menosuuntaan 4–5-vuotiaaksi asti. Tämä voi joissakin tapauksissa olla hankalaa johtuen ostetusta turvaistuimesta ja siinä, että pituus- tai painoraja tulee vastaan.

–Tässä asiassa ei kuitenkaan kannata säästää, vaan hankkia lapselle turvaistuin, joka on hyväksytty 25 kiloon saakka, jolloin lapsi voi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Kun kookkaampi turvaistuin käy pieneksi, tarvitaan lapselle turvavyöistuin tai ainakin korokeistuin, jotta turvavyöt kiinnittyvät oikein. Turvavyöistuin suojaa lasta myös sivuilta. Korokeistuimen avulla vyö saadaan huomattavasti parempaan asentoon kuin ilman sitä.

Hyväkään turvaistuin ei auta, jos sitä ei käytetä oikein. Siksi onkin tärkeää tutustua istuimen käyttöohjeisiin. Monet suosivat Isofix-kiinnitystä turvaistuimelle, joka helpottaa turvaistuimen oikeaa ja turvallista asentamista. Sen suurin hyöty on turvallisuus ja helppokäyttöisyys, joka vähentää mahdollisuutta istuimen väärään kiinnittämiseen autossa.

–Istuimien kohdalla kannattaa tutustua myös istuinten painorajaan. Hyvä vyökiinnitteinen istuin mahdollistaa selkä menosuuntaan matkustamisen aina 25 kiloiselle lapselle. Vöillä autoon kiinnitettävät turvaistuimet vaativat ehkä enemmän osaamista ja vaivanäköä kiinnittämisessä varsinkin ensimmäisillä käyttökerroilla ja jos niitä joudutaan siirtämään ajoittain autosta toiseen, Nieminen kertoo.

Lasten turvaistuimet pähkinänkuoressa

-Lapsen on lain mukaan käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Keskimäärin lapsi tarvitsee siis turvaistuinta vielä alaluokilla. Takapenkki on turvallisin paikka turvaistuimelle.
-Vauvat matkustavat turvakaukalossa selkä menosuuntaan. Tutustu kaukalon käyttöohjeisiin, jossa neuvotaan koko- ja ikäsuositukset sekä ohjeistetaan kaukalon turvallinen käyttö. Tutustu myös auton ohjekirjaan.
-Taaperoikäisten lasten suositellaan matkustavan selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään – ainakin kolmevuotiaaksi, mutta mielellään viisivuotiaaksi. Kun lapselle hankitaan turvaistuin, joka on hyväksytty 25 kiloon saakka, lapsi voi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään.
-Vanhempi lapsi matkustaa turvallisesti turvavyöistuimessa, jossa auton turvavyö asettuu lapsen kannalta oikealle korkeudelle ja istuin suojaa myös sivuilta.
-Liikenneturva ei suosittele käytetyn turvaistuimen hankkimista, koska ostetun istuimen historiaa ei voi tietää, eikä kolarista tule välttämättä näkyviä vaurioita. Myöskään yli seitsemän vuotta vanhaa istuinta ei kannata käyttää. Kolariin joutunut istuin suositellaan poistettavaksi käytöstä.
-Lapsen turvaistuinten tulee olla E-hyväksyttyjä, joka tarkoittaa istuimen täyttävän eurooppalaiset minimivaatimukset. Liikenneturva suosittaa käyttämään mahdollisimman pitkään selkämenosuuntaan asennettavaa, ruotsalaisen plus-testin läpäissyttä turvaistuinta.

Lisää aiheesta LIIKENNE