Urkumusiikki täyttää Helsingin keskustan kirkot

Urkumusiikki täyttää Helsingin keskustan kirkot

Helsingin Urkukesä tuo jälleen keskustan ja Kallion kirkkoihin kattauksen kotimaisia ja ulkomaisia urkutaiteilijoita, solisteja, kuoroja ja kamarimuusikoita.

Urkukesän ensimmäinen konsertti kuultiin helluntaisunnuntaina 9.6., festivaali päättyy 21.8. Johanneksen kirkossa järjestettävään konserttiin. Konserttitarjontaa on kuutena päivänä viikossa päivämusiikeista iltakonsertteihin. Urkukesässä konsertoi kotimaisten taiteilijoiden lisäksi lukuisia vierailijoita eri puolilta Eurooppaa ja Yhdysvalloista.
Urkukesän kantavana ajatuksena on tarjota huippuluokan musiikkielämyksiä kauniissa ja akustiikaltaan kehutuissa kirkoissa niin pääkaupunkiseudun asukkaille kuin turisteillekin. Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy, mutta iltakonsertteihin myydään ohjelmia 10 eurolla.
Urkukesä on mukana myös Taiteiden yössä 15.8., jolloin Kallion kirkossa järjestetään urkumaraton kello 19–24, Tuomiokirkossa perinteinen kuorojen kavalkadi kello 20–23 ja Suomenlinnassa kaksi Suomen kamarimusiikkiseura ry:n konserttia klo 18 ja 19. Lasse Halme & Deep Sea Divers esittää Mikael Agricolan kirkossa Juicen virsikirjan helmiä Taiteiden yönä.