Aluepolitiikka ei saa jyrätä Helsingin Pelastuskoulua

Aluepolitiikka ei saa jyrätä Helsingin Pelastuskoulua

Helsingin Pelastuskoulun toimintojen siirto Kuopioon on pysäytetty sisäministeriön toimesta. Päätös on viisas ja ainoa oikea. Päätöksellä keskeytettiin sisäministeriön viime marraskuussa tekemä päätös. Kuopioon siirto olisi merkinnyt loppua Helsingin Pelastuskoululle.

Päätös on työvoitto meille asian kanssa työskennelleille. Jatkoluvan lisäksi Helsingin Pelastuskoulun koulutusmääriä nostetaan jo ensi vuonna. Perusteluina ministeriöstä mainittiin pelastusalan henkilöstön riittävyyden turvaaminen. Perustelu kertoo päivän selvästi sen, että Helsingin Pelastuskoulun siirtäminen Kuopioon ei ole viisasta eikä tarkoituksenmukaista.

Toimiluvan myöntäminen on hieno asia, mutta päätöksen määräaikaisuus ihmetyttää. Helsingin Pelastuskoulun toimilupa on myönnetty kesään 2023. Pelastuskoulumme on välttämätöntä saada jatkaa pysyvästi, jotta alan ammattilaisten saatavuus turvataan. Koulutuksen siirto Kuopioon sisältäisi suuria riskejä Helsingin ja pääkaupunkiseudun turvallisuudelle. On välttämätöntä, että alueemme turvallisuutta ei jyrätä aluepolitiikan alle.
Helsingin Pelastuskoulun koulutusmääriä on välttämätöntä lisätä, koska Uudenmaan asukasluku kasvaa koko ajan. Pelastuskoululla on pääkaupunkiseudulla tiivis yhteistyöverkosto, jonka toimivuuden pelastuskoulumme lakkauttaminen romuttaisi. Pääkaupunkiseudulla koulutetuilla pelastajilla on mahdollisuus pätevöityä myös lähihoitajaksi sosiaali- ja terveydenhuollon oppilaitoksen kanssa solmitun yhteistyösopimuksen ansiosta. Monipuolinen koulutustausta on eduksi vaativissa ikääntyvän väestön ensihoitotehtävissä. Pelastuskoulun lakkauttaminen johtaisi pelastushenkilöstön ensihoitovalmiuden katoamiseen.

Pelastuskoulun rooli täydennyskoulutuksessa, verkosto- ja viranomaisyhteistyössä ja valmiussuunnittelussa on merkittävä. Metropolialueella on hyvin erilaiset turvallisuusuhat kuin muualla Suomessa, ja uhkiin pitää osata varautua. Uudellamaalla on runsaat 1,6 miljoonaa asukasta. On tärkeää, että alueellamme on jatkossakin oma pelastusalan koulutusyksikkö, joka huomioi metropolialueen haasteet pelastukselle ja ensihoidolle. Helsingin Pelastuskoulu on kouluttanut pelastushenkilöstöä 46 vuotta. On välttämätöntä meidän kaikkien turvallisuudelle, että tärkeä työ saa jatkua.

Sari Sarkomaa
helsinkiläisten