Hallituksen karvas uuden vuoden lahja

Hallituksen karvas uuden vuoden lahja

Palkasta ja eläkkeestä pitäisi jäädä käteen niin, että se riittää muuhunkin kuin aivan välttämättömään. Ikävä kyllä alkaneena vuonna kirityksiä on luvassa palkansaajien ja eläkeläisten verotukseen. Kaikkein eniten kiristyy pienituloisten verotus. Tämä paljastuu Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n verokoneen laskelmista.
Moni elää paljon tiukemmalla kuin vuosi sitten. Piinaavan korkean verotuksen lisäkiristys leikkaa niin palkansaajien kuin eläkkeensaajien käteen jäävää tuloa. Moni suomalainen tuskailee Helsingin korkeiden asumiskustannusten kanssa kysyen, eikö mikään määrä veroja riitä?
Vasemmistovihreän hallituksen veronkiristykset ovatkin virhe, myrkkyä uusien työpaikkojen syntymiselle sekä talouden elpymiselle.
Ahkerat suomalaisten keskituloiset maksavat jo nyt monta prosenttiyksikköä enemmän veroa kuin keskimäärin muissa Euroopan maissa. Lisäansioista rangaistaan vieläkin ankarammin.
Veronkevennykset toisivat kotitalouksille lisää ostovoimaa. Niin, että ihmiset saavat enemmän mahdollisuuksia, kun palkasta ja eläkkeestä jäisi enemmän käteen. Se on hyvä tapa elvyttää, niin Ruotsissa tehdään ja muualla Euroopassa. Myös Suomen Pankki on nostanut esille veronalennukset ja todennut niiden myönteisten vaikutusten elvytystoimena olevan pitkäkestoisempia ja kestävämpiä kuin menoelvytys.
Esimerkiksi Saksassa ravintoloiden arvonlisäveroa laskettiin jo heinäkuussa vuodeksi. Ruotsissa puolestaan toteutettiin ympäristöpuolueen, sosiaalidemokraattien ja keskustapuolueen yhteistyöllä miljardien pysyvät työn verotuksen kevennykset. Kotitalousvähennystä nostettiin merkittävästi ja lisättiin myös siten ihmisten ostovoimaa sekä työllisyyttä. Ilmeisen ideologisista syistä hallitus ajaa Suomea täysin toiseen ja aivan väärään suuntaan.
Velkaa otetaan mittavasti ja julkisia menoja lisätään, mutta ihmisten, palkansaajien, yrittäjien ja eläkeläisten tuloja leikataan. Suunnan muutosta tarvitaan. Taloudelle on annettava tilaa toipua. Niin tehdään muualla Euroopassa.

Esitimme kokoomuksen vaihtoehtobudjetissa veronkevennyksiä palkansaajille ja eläkeläisille.
Esitimme myös hallituksen leikkauksen sijaan kotitalousvähennyksen kaksinkertaistamista, senioreiden superkotitalousvähennystä sekä kotitaloysvähennyksen omavastuuosuuksien poistamista.
Matkailu- ja ravintola-ala ovat kärsineet rajusti koronasta. Kokoomus laskisi ravintola-anniskelun arvonlisävero 14 prosenttiin. Näin voitaisiin tukea työpaikkojen säilymistä alalla.
Työtäni kansanedustajana voi seurata vastaanottamalla eduskuntaterveiseni. Kirjeen voit tilata lähettämällä minulle sähköpostia sari.sarkomaa@eduskunta.fi. Tai soittamalla 050 511 3033.
Ajatukset ja terveiset ovat aina tervetulleita.
Toivotan terveyttä ja onnea uudelle vuodelle 2021

Sari Sarkomaa