Superkotitalous- vähennyksellä lisää ostovoimaa, työpaikkoja ja sujuvampi arki

Superkotitalous- vähennyksellä lisää ostovoimaa, työpaikkoja ja sujuvampi arki

Palkasta ja eläkkeestä pitää jäädä ihmisille käteen euroja niin, että siitä riittää muuhunkin kuin aivan välttämättömään.
Koronaepidemian kutistaessa taloutta ja kuormittaessa ihmisten arkea on kotitalousvähennyksen korottaminen viisas täsmätoimi. Kotitalousvähennys lisää ihmisten ostovoimaa, lisää työtä, yrittäjyyttä, verotuloja, arjen sujuvuutta sekä kitkee harmaata taloutta.
Hallituksen tekemä leikkaus kotitalousvähennykseen oli iso virhe, joka kutisti ihmisten ostovoimaa entisestään. Leikkaus kiristi kotitalouksien verotusta lähes 100 miljoonalla eurolla.
Eduskuntaryhmämme ehdottaa, että kotitalousvähennystä nostetaan nykyisestä 40 prosentista 60 prosenttiin, 100 euron omavastuurajasta luovutaan ja vähennyksen kattoa korotetaan 5 000 euroon saakka. Näin yhä useampi suomalainen voisi hankkia arkeansa helpottavia palveluja.
Kotitalousvähennyksen käyttäjistä 40 prosenttia on senioreita. Hallituksen leikkaus kotitalousvähennykseen kolahti erityisen kipeästi eläkeläisten kukkaroon ja arkeen. Eläkeläisten mahdollisuutta saada apua kotiin on lisättävä, ei vähennettävä. Ikäihmisten asumista omassa kodissaan on tuettava niin pitkään kuin se on ihmisen oma toive ja turvallista.

Esittelin eduskunnassa marraskuussa lakialoitteeni senioreiden superkotitalousvähennyksestä, jossa yli 75-vuotiaiden kotitalousvähennys nostetaan 70 prosenttiin. Lakialoitteeseen liittyvässä toimenpidealoitteessa esitän enintään 1 200 euron vuosittaista tukea eläkeläisille, joiden verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen. Pienituloisille eläkeläisille supervähennys olisi suoran tuen ja verohuojennuksen yhdistelmä, joka loisi nykyistä paremman mahdollisuuden tulotasosta riippumatta hankkia palveluita tukemaan itsenäistä asumista ja omannäköistä elämää.
Supervähennys olisi lisäturva myös omaishoitajille, joista moni on jäänyt koronan myötä yksin ilman apua. Korotettua senioreiden kotitalousvähennystä on esittänyt kaikkien puolueiden eläkeliitot. Hallituksen olisi syytä kuulla eläkeläisten näkemyksiä.
Superkotitalousvähennys perustuu Sitran vuonna 2015 julkaisemaan Kotitalousvähennys arjen tukena – raporttiin. Malli on Sitran laskelmien mukaan kustannusneutraali valtiontaloudelle sen tuomien lisäverotulojen takia.

Työn verotuksen keventäminen ja kotitalousvähennyksen nostaminen olisivat erinomaisia keinoja lisätä erityisesti koulutettujen naisten työn tarjontaa ja luoda uusia työpaikkoja palvelualoille.
Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan naiset tekevät Suomessa päivittäin tunnin enemmän kotitöitä kuin miehet. EVA:n tuoreen arvion mukaan kotitöiden epätasainen jakautuminen ja Suomen korkea verotus heikentävät naisten urakehitystä ja tulotasoa.
Ruotsissa demarivetoinen hallitus toteutti juuri kolmen miljardin euron verokevennykset. Lisäksi kotitalousvähennys nostetaan noin 7 000 euroon.
Vähennyksen kasvattamisen odotetaan elvyttävän Ruotsin taloutta tekemällä entistä useammasta kotitaloudesta työllistäjiä. Samaan aikaan toteutetut veronkevennykset parantavat kotitalouksien ostovoimaa ja tuovat lisää aktiivisuutta koronan runtelemaan talouteen.
Mikä vaikutus sillä voisikaan olla ruuhkavuosiin ja ihmisten arkeen, jos mahdollisuus hankkia kotiin palveluja olisi yhä useamman ulottuvilla. Kun se on Ruotsissa mahdollista niin miksi ei myös Suomessa. Palvelujen ostaminen tavaran sijaan on myös ilmastokestävä suunta ja viisas koronaelvytystoimi.

Voit seurata eduskunnan tapahtumia ja työtäni kansanedustajana vastaanottamalla eduskuntaterveiseni, joissa kerron ajankohtaisista politiikan kuulumisista. Kirjeen voit tilata lähettämällä minulle sähköpostia sari.sarkomaa@eduskunta.fi. Tai soittamalla 050 511 3033.
Ajatukset ja terveiset ovat aina tervetulleita.
Hyvää joulun odotusta toivottaen

Sari Sarkomaa