Kierrätä myös jouluna: Pakkausten lajitteluvinkit vuodenvaihteeseen

KOTIPLUS

Kierrätä myös jouluna: Pakkausten lajitteluvinkit vuodenvaihteeseen

Joulu ja uusi vuosi tuovat valoa pimeyteen: Lahjoja annetaan, herkutellaan hyvää ruokaa ja koristellaan kotia. Samalla tyhjien pakkausten määrä kasvaa tavallista suuremmaksi. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy kokosi yhteen vuodenvaihteen kysytyimmät pakkausten lajitteluvinkit.

Yli 1850 Rinki-ekopisteessä kerätään kartonki-, lasi- ja metallipakkauksia – noin 650 pisteessä on myös muovipakkausten keräys.

Vinkki 1: Mikäli voit, odota pyhien yli

Suomalaiset kierrättävät pakkauksia ahkerasti myös loppuvuoden pyhinä, jolloin Rinki-ekopisteiden säiliöt täyttyvät nopeasti. Rinki suunnittelee ekopisteiden tyhjennykset tarkkaan, toki pitkät pyhät ovat aina haasteellista aikaa jätteiden keräyksessä.

– Tavoitteemme on, että pakkauskierrätys olisi mahdollisimman sujuvaa myös pyhäpäivinä. Erityisesti joulun aikaan pyydämme kuluttajilta hieman kärsivällisyyttä. Mikäli mahdollista, pakkaukset kannattaa tuoda ekopisteelle vasta pyhien jälkeen, Ringin operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori kertoo.

Puristimet tehostavat pakkauskeräystä: Jo yli 370 Rinki-ekopisteessä kerätään kartonkipakkauksia ja noin 160 pisteessä muovipakkauksia puristimilla. Puristimissa on hyvin tilaa myös kiireisimpinä keräysaikoina.

– Ethän jätä jätettä maahan, sillä helposti muutkin kävijät tekevät niin ja piste roskaantuu nopeasti, muistuttaa Tammivuori.

Vinkki 2: Litistäminen on fiksu tapa

Kotona voi säästää pakkausten viemää tilaa litistämällä pakkaukset. Kartonki- ja pahvilaatikot sekä paperipussit kelpaavat hyvin kartonginkeräykseen, ne ovat myös helppoja litistää. Mitä tiiviimmin pakkaukset ovat keräyssäiliössä, sitä enemmän saadaan pakkauksia talteen ja tyhjennyksiä tarvitaan harvemmin.

Vinkki 3: Näin lajittelet vuodenvaihteen pakkaukset

Pakkauskierrätys onnistuu vuoden ympäri. Muista vain kaksi asiaa: Onko se pakkaus? Onko se kartonkia, metallia, lasia tai muovia? Vie se silloin tyhjänä Rinki-ekopisteeseen tai kiinteistösi keräysastiaan.

Konvehtirasiat ja suklaakalenterit: Tyhjä konvehtirasia sopii kartonkipakkauskeräykseen, sisällä oleva muovikenno muovipakkauskeräykseen. Sama pätee tyhjäksi syötyihin suklaakalentereihin – nekin ovat makeispakkauksia.

Joulukukkien kääreet ja lahjapaperit: Joulutähtien, hyasinttien ja muiden joulukukkien muovikääreet sopivat hyvin muovipakkauskeräykseen. Sen sijaan värikkäät kukkien käärepaperit sekä lahjapaperit sisältävät paljon painoväriä ja päällystettä, eivätkä sovellu niin kartongin kuin paperinkaan kierrätykseen. Tämän vuoksi ne lajitellaan sekajätteeseen.

Glögitölkit ja -pullot: Kartonkisen glögitölkin voi laittaa kartonkipakkauskeräykseen. Jos tölkissä on muovikorkki, se sopii muovipakkausten keräykseen. Pantittomat lasiset glögipullot voi laittaa lasipakkauskeräykseen. Jos pullossa on pantti, vie se kaupan pullonpalautusautomaattiin.

Tuikkukuoret ja hautakynttilöiden kannet: Metalliset voi laittaa metallikeräykseen. Hautakynttilöiden muoviset ja lasiset kuoret eivät käy pakkauskeräykseen, vaan ne lajitellaan kunnan ohjeistamalla tavalla.

Muoviset luumumarmeladipurkit voi laittaa tyhjinä muovipakkauskeräykseen.

Ulkotulien tinapeltipurkit sekä foliovuoat: Metallikeräykseen voi viedä pakkausten lisäksi myös pienmetallia, jota juhla-aikaan syntyy esimerkiksi kynttilätuikkujen kuorista, ulkotulien purkeista ja foliovuoista.

Muistathan vielä, että uuden vuoden tinat ovat vaarallista jätettä – vie ne kuntasi maksuttomaan vaarallisen jätteen keräykseen.

Pakkausten lajitteluohjeet: rinkiin.fi

Lisää aiheesta KOTIPLUS