Seuraa meitä

Viherväittämien viidakko hämmentää kuluttajia

KOTIPLUS

Viherväittämien viidakko hämmentää kuluttajia

Vastuullisuus puhuttaa ja kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa yli 80 % kuluttajista kuitenkin pitää vaikeana tunnistaa, millaiset tuotteet tai palvelut ovat ympäristön kannalta kestäviä.

Kuluttajaliitto selvitti yhteishankkeessa Marttaliiton ja Ympäristömerkintä Suomen kanssa, miten kuluttajat suhtautuvat viherväittämiin ja kuinka hyvin kuluttajat tunnistavat ympäristömerkkejä. Kyselytutkimuksen lisäksi hankkeen kumppanit esittävät viherpesua ehkäiseviä toimintasuosituksia kuluttajille, yrityksille ja päättäjille.
Luottamus yritysten esittämiin erilaisiin ympäristöväitteisiin näyttää olevan melko vähäistä. Peräti 57 % vastaajista arvioi, että yritysten esittämiin ympäristöväitteisiin ei voi luottaa. Yritysten itse kehittämät ympäristömerkit eivät herätä sen enempää luottamusta. Jopa 65 % vastaajista pitää niitä epäluotettavina. Sen sijaan virallisiin ja riippumattomiin ympäristömerkkeihin kuluttajat luottavat melko hyvin.

Viherpesu johtaa harhaan

Vastuullisuuden korostamisesta on tullut yritysten uusi myyntivaltti. Samalla erilaisten ympäristönäkökulmia korostavien mainoslauseiden tai symbolien käyttö on yleistynyt. Viherpesusta on kyse silloin, kun ympäristöväitteet johtavat harhaan – tai niille ei löydy katetta ollenkaan.
-Katteettomat markkinointiväittämät johtavat kuluttajia harhaan. Ympäristöväittämien esittämiselle tarvitaan selkeät pelisäännöt, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
Harhaanjohtava markkinointi on lainsäädännössä kielletty, mutta viherpesua esiintyy silti. Myös suuri enemmistö vastaajista kokee, että viranomaisten tai lainsäädännön tulisi puuttua harhaanjohtaviin ympäristöväitteisiin.

Jatka lukemista
Ilmoitus

Lisää aiheesta KOTIPLUS

Ylös