Seuraa meitä

Menopeli mielessä?

LIIKENNE

Menopeli mielessä?

Auton ostoa harkitsevan kannattaa aloittaa käyttötarpeen kartoituksesta: mihin autoa käytetään, missä ja millaista matkaa sillä taitetaan, ja millaista matkaseuraa ja tavaraa pitäisi mahtua kyytiin. Näin saa selville auton kokoluokan ja viitteitä malliin.

Mieti auton käyttötarkoitus ja laske suuntaa-antavasti hankintabudjetti ja vuosittaiset käyttökustannukset.
Tee ennakkovertailua verkkosivuilla muun muassa merkin, mallin, korimallin, vaihteiston ja voimanlähteen mukaan.
Käy auto läpi huolellisesti sisältä ja ulkoa, ja tarkasta auton huoltohistoria sekä sen nykykunto koeajolla.
–Yleisempien ajomatkojen ja vuosittaisen ajomäärän pohjalta voi miettiä auton käyttövoimaa. Yli 20 000 kilometriä ajava voi harkita dieselkäyttöistä autoa, pienemmillä vuotuisilla kilometreillä bensiinikäyttöinen auto on usein edullisempi. Lyhyempää taajamamatkaa taittavalle sopisi myös hybridiauto, jos akuston saa ladattua kätevästi, kertoo Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Vertaile merkkejä ja malleja

Autokaupan verkkosivuilta ja autoportaaleista on kätevää vertailla jo ennakkoon eri automalleja ja -merkkejä.
–Monella saattaa olla mielessä jo tietty merkki tai useampia vaihtoehtoisia merkkejä. Oman tarpeen kautta kannattaa miettiä, sopisiko korimalliksi farmari, sedan, hatchback tai citymaasturi. Myös auton muut ominaisuudet tiivistävät hakutuloksia, esimerkiksi se, haluaako automaatti- vai manuaalivaihteiston, toteaa Tommi Iiskonmäki.

Lähempää tuntumaa

–Autokaupassakin on hyvä katsoa, millaisia merkkejä ja malleja voisi harkita omaan tarpeeseen. Farmaria etsivä voi huomata, että isommissa sedaneissa saattaa olla suuri tavaratila ja kääntyvät takapenkit, joten isompien tavaroiden kuljettaminen onnistuu niilläkin, vinkkaa Kamuxin myyyntipäällikkö Hannes Vuorma.
Vuorman mukaan autokaupoilla kannattaa hyödyntää myyjän asiantuntemusta eri merkeistä ja malleista. Liikkeissä jokainen auto arvioidaan ja koeajetaan, ja niiden huolto- ja rekisterihistoria tarkistetaan.
–Lähes kaikissa käytetyissä autoissa on pieniä naarmuja tai kivenhakkautumia. Isommat kolhut ja maalipinnan rikkovat naarmut vaativat usein ammattilaisten työtä ja niiden korjaus maksaa. Ulkopintojen lisäksi on hyvä katsoa myös alusta sekä sisätilojen kunto ja testata eri laitteiden toimivuus, jatkaa Hannes Vuorma.

Dokumenteista lisätietoa

–Huoltokirjasta näkee huollot ja milloin ne on tehty ja tukevatko ne mittarilukemaa. Jos huollot on tehty säännöllisesti, keskimäärin noin 30 000 kilometrin välein omistajien vaihdoksista huolimatta, auto on todennäköisesti hyvin huollettu ja siten kunnossa.
–Huoltokirjasta kannattaa katsoa myös isompia huoltoja, kuten jakopäänhihnan vaihtoa, koska se on kalliimpi huolto ja tärkeä moottorin toimivuuden kannalta. Merkeissä ja malleissa on eroja, sillä kaikissa autoissa ei ole jakopäänhihnaa, toisaalta myös huoltokirja voi olla sähköisenä, jatkaa Hannes Vuorma.

Jos auton remonttikuitteja on huoltokirjan välissä tai ne on merkitty sähköiseen huoltokirjaan, niistä saa tietoa kuluneiden osien, kuten iskunvaimentimien vaihdoista tai kolaroinneista.

–Rekisterinumerosta saa selvitettyä auton omistushistorian ja sen, onko se ollut pois rekisteristä tai vakuutusyhtiön omistuksessa esimerkiksi kolarin takia. Katsastusdokumentista saa tietoa auton liikennekelpoisuuden kunnosta, mutta ei auton varusteiden kunnosta, listaa Vuorma.

Käytetyt autot ovat yksilöitä

Kamuxin Hannes Vuorman mukaan käytetty auto on aina yksilö, jolle saadaan hinta merkin, vuosimallin ja kilometrien mukaan. Sen lisäksi auton hintaan vaikuttavat sen kunto, huoltohistoria ja varustelutaso.

–Vertailua tehdessä kannattaa myös laskeskella, onko autoon tarve tehdä lähiaikoina isompi huolto tai uusia tuulilasi, ehkä renkaatkin. Kannattaa myös vertailla oman vaihdossa menevän auton ja ostettavan auton välirahaa eikä vain hyvitys- ja pyyntihintaa, vinkkaa Hannes Vuorma.

Näin tarkastelet autoa:

-Tarkastele auton koria hyvässä valaistuksessa monesta suunnasta, alustasta voi etsiä mahdollisia vaurioita ja vuotoja.
Kuuntele moottorin ääntä kylmänä ja sen lämmettyä.
Katso myös konepellin alle. Jos autossa on öljytikku, tarkista, että öljy on kirkkaan ruskeaa, ei sameaa, mustaa tai kokkareista. Tutki käyttöhihnojen kunto ja onko moottoritilassa havaittavissa vuotoja. Samoin jäähdytysnesteen kirkkaus, siinä ei saisi olla öljyä ja sitä pitäisi olla riittävästi. Myös jarrunesteen säiliössä pitäisi olla riittävästi jarrunestettä.
-Tarkastele pakokaasun väriä. Käynnistysvaiheessa voi tulla hieman savua, mutta jatkuva sininen savu viittaa moottoriongelmiin.
Testaa auton eri toiminnot: lämmitin/ilmastointi, ovien lukkojen ja avainten toimivuus, ikkunat, vakionopeuden säädin, istuinlämmittimet, vilkut ja valot, yms.
-Tarkasta tuulilasin kunto ja renkaat. Renkaiden urasyvyys pitäisi olla vähintään 4 mm ja nastarenkaissa 75 prosenttia nastoja jäljellä.
-Koeaja autoa eri nopeuksilla ja eri vaihteilla ja kuuntele moottorin ääniä. Tee myös reiluja käännöksiä eri suuntaan, ja kuuntele, kuuluuko jotain ylimääräisiä ääniä. Koeajossa kannattaa tarkistaa myös jarrut, toimivatko ja pitävätkö ne ja ohjautuuko auto rajummassa jarrutuksessa suoraan.

Mainos
Jatka lukemista
Ilmoitus

Lisää aiheesta LIIKENNE

Ylös