Punaisia päin rynnimällä voi aiheuttaa vaaraa itselleen ja muille

LIIKENNE

Punaisia päin rynnimällä voi aiheuttaa vaaraa itselleen ja muille

Liikenneturvan Helsingin aluetoimipiste muistuttaa, että jalankulkijoidenkin on syytä noudattaa liikennevaloja. Vaikka punaisia päin kävely tuntuisi vaarattomalta, voi liikennetilanne muuttua nopeastikin. Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä noin joka kuudes kertoi joutuneensa suojatiellä omasta toiminnasta johtuneeseen vaaratilanteeseen jalankulkijana.

Liikenneturvan seurantojen mukaan noin yhdeksän kymmenestä jalankulkijasta noudattaa liikennevaloja. Kyseessä on valtakunnallinen keskiarvo, ja pääkaupunkiseudulla moni saattaa arkikokemusten perusteella ajatella noudattamisasteen olevan heikompi.

–Esimerkiksi juuri Helsingissä näkee paljon sitä, että rynnitään tien yli punaisten valojen läpi ehtiäkseen vaikkapa bussiin tai raitiovaunuun. Jos kiirehtii laput silmillä liikennevaloista ja muusta liikenteestä välittämättä, voi aiheuttaa vaaratilanteen – ei pelkästään itselleen vaan myös muille. Julkinen liikenne toimii pääkaupunkiseudulla sen verran hyvin ja tiuhaan, ettei turhien riskien ottaminen kannata, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Meeri Sorjonen.

–Tietämättömyys ei ainakaan ole syy sille, ettei punaisiin pysähdytä. Punaisen ja vihreän merkitys liikennevaloissa tulee meille kaikille tutuksi jo lapsena. Syy voi koetun ja usein turhan kiireen lisäksi olla esimerkiksi havaintovirheessä tai yksinkertaisesti piittaamattomuudessa, jatkaa Sorjonen.
Liikenneturvan taannoisessa kyselyssä lähes puolet suomalaisista piti punaista päin kävelyä vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena. Yli puolet ei siis kuitenkaan pidä punaisia päin kävelyä vakavana rikkomuksena.

–Punaisia päin kävely voidaan kokea vaarattomaksi, jos autoja ei näy. Liikenteessä tilanteet voivat kuitenkin muuttua nopeassa tahdissa. Sekin on hyvä muistaa, että me aikuiset toimimme esimerkkinä lapsille siinä, miten tie ylitetään turvallisesti, Sorjonen sanoo.

Jalankulkijallakin on liikenteessä velvollisuuksia

Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä noin joka kuudes kertoi joutuneensa jalankulkijana suojatiellä vaaratilanteeseen, joka johtui omasta toiminnasta. Toisen tielläliikkujan toiminnasta johtuneeseen vaaratilanteeseen suojatiellä raportoi jalankulkijana joutuneensa yli 40 prosenttia.

–Tulokset kertovat siitä, että omaakin riskikäyttäytymistä tunnistetaan, mutta muiden tekemät virheet on silti helpompi huomata. Ajoneuvon kuljettajan on tietysti annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sinne. On silti hyvä huomata, että kävelijälläkin on liikenteessä oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia, Sorjonen puntaroi.

Jalankulkijan velvollisuuksiin tienkäyttäjänä kuuluu noudattaa liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva

Lisää aiheesta LIIKENNE