Renkaanvaihtoajan kohdatessa kannattaa tarkistaa kesärenkaiden kunto, jotta ajomatkat sujuvat turvallisesti kylmistä kevätaamuista aina loppusyksyn räntäsateisiin. Mikäli renkaat vaihtaa itse, muutaman perusasian huomioiminen auttaa asentamaan renkaat asianmukaisesti auton alle.
Kun kesärenkaat otetaan esiin varastosta, ensimmäisenä on hyvä tutkia niiden kulutuspinnan urasyvyys. Vaikka laki sallii ajamisen kesärenkailla, joiden urasyvyys on 1,6 millimetriä, käytännössä ajoturvallisuus heikkenee merkittävästi etenkin märällä kelillä jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä 4 millimetriä.
Urasyvyyden lisäksi kannattaa vilkaista myös renkaiden kulumismuotoa
– Epätasaisesti kulunut rengas vaikuttaa sekä ajamisen mukavuuteen että turvallisuuteen. Esimerkiksi ohjauskulmiin liittyvät ongelmat aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista, joten ennen renkaanvaihtoa on hyvä myös katsoa, ovatko alla olevat talvirenkaat kuluneet epätasaisesti. Tarvittaessa ohjauskulmat on hyvä käydä säädättämässä korjaamolla, etteivät kesärenkaat ala kulua ennen aikojaan väärien ohjauskulmien takia, sanoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen.
Jotta varastoon laitettavat talvirenkaat olisivat kunnossa sitten, kun niitä taas tarvitaan, säilytysolosuhteiden on oltava sopivat.
– Renkaat tulee säilyttää sisätiloissa, sillä UV-valo heikentää renkaita. Renkaisiin ei myöskään saa kohdistua puristusta tai jännitystä, sillä se voi johtaa renkaan muodon muuttumiseen. Renkaat eivät myöskään saa olla kosketuksissa esimerkiksi öljyyn tai liuottimiin, kertoo Järvinen.
Vältä yleisimmät virheet renkaanvaihdossa
Renkaanvaihto- ja rengashotellipalveluiden kysyntä kasvaa koko ajan, ja erityisesti kaupungeissa kasvu on voimakasta. Yhä useammalla ei ole tilaa renkaiden säilyttämiseen tai kunnon välineitä renkaanvaihtoon. Renkaiden vaihtaminen käy ammattilaisilta nopeasti ja turvallisesti, ja rengashotellipalveluita käyttäessä voi olla varma siitä, että renkaat ovat säilössä niille sopivissa olosuhteissa.
Mikäli renkaat vaihtaa itse, urakkaan on hyvä varautua kunnon työvälineillä, jotta sekä auto, renkaat että vaihtaja pysyvät ehjinä.
– Nostovirheistä johtuvat vauriot auton alustassa ovat valitettavan yleisiä. Renkaita vaihtaessa alustan tulee olla tasainen ja tukeva, ja riittävän vahva hallitunkki auttaa nostamaan auton turvallisesti, Järvinen sanoo.
Renkaita vaihtaessa tulee varmistaa, että renkaat asennetaan pyörimissuuntaansa nähden oikein. Väärinpäin asennetut renkaat eivät toimi märällä kelillä optimaalisesti, vaan niiden vesiliirto-ominaisuudet ovat heikommat. Renkaanvaihto vaatii muutenkin huolellisuutta, jotta esimerkiksi mutterit eivät lipsahda väärinpäin. Erilaiset asennusvirheet voivat aiheuttaa ylimääräistä tärinää, joka vaikuttaa sekä autoon että ajomukavuuteen.
Kun renkaat on asennettu, ilmanpaineet tulee tarkistaa autonvalmistajan suositusten mukaisiksi. Renkaiden ilmanpaineet vaikuttavat merkittävästi paitsi ajoturvallisuuteen myös kukkaroon, sillä väärillä paineilla ajettaessa renkaiden käyttöikä lyhenee ja auton polttoaineenkulutus kasvaa. Turvallisuuden kannalta on myös tärkeää muistaa alumiinivanteisten renkaiden pulttien jälkikiristys noin 100 ajokilometrin jälkeen.
Muistilista renkaanvaihtoon
-Tarkasta kesärenkaiden kulutuspinta. Varmista riittävä urasyvyys, jotta pystyt paremmin välttämään vesiliirtoa. Renkaiden epätasainen kuluminen puolestaan on merkki vääristä ohjauskulmista tai liian alhaisesta rengaspaineesta. Varmista myös, että renkaassa ei ole epätavallisia halkeamia tai pullistumia.
-Vaikka kulutuspintaa olisi jäljellä, rengas on aika vaihtaa uuteen, jos sitä on jo käytetty yli kuusi vuotta tai jos se on valmistettu yli 10 vuotta sitten. Vanhojen renkaiden ominaisuudet heikkenevät, kun kumiseos kovettuu vuosien mittaan. Valmistusaika on merkitty renkaan sivupintaan.
-Vaihda renkaat tukevalla, tasaisella alustalla ja kunnon työvälineillä.
-Tarkasta renkaiden pyörimissuunta ja ilmanpaineet.
-Alumiinivanteisten renkaiden pultit tulee jälkikiristää n. 100 kilometrin ajon jälkeen.
-Tarkasta myös vararenkaan kunto.
-Laita talvirenkaat säilöön sisätiloihin tai rengashotelliin, sillä UV-valolle altistuminen heikentää renkaita. Renkaisiin ei myöskään saa kohdistua puristusta tai jännitystä, eivätkä ne saa olla kosketuksissa esimerkiksi öljyyn tai liuottimiin.