Suurimmat mökkikunnat rahastavat mökkiläisiään yhä tiukemmin

KOTIPLUS

Suurimmat mökkikunnat rahastavat mökkiläisiään yhä tiukemmin

Suosituimmilla mökkipaikkakunnilla lomailevat joutuvat maksamaan moninkertaisesti suurempia kunnallisia maksuja kuin vähemmän suosituilla paikkakunnilla, selviää Omakotiliiton tutkimuksesta.
Kalleinta mökkeily on Savonlinnassa, Kuopiossa, Mikkelissä, Paraisilla, Kangasalla, Mäntyharjulla ja Lohjalla. Lähes samat paikkakunnat komeilevat suurimpien mökkipaikkakuntien listalla, sillä eniten mökkejä vuonna 2019 on Kuopiossa, Mikkelissä, Paraisilla, Lohjalla, Savonlinnassa ja Hämeenlinnassa. Kunnallisissa maksuissa on enimmillään eroa 610 € vuodessa. Kunnallisista maksuista tarkasteltiin kiinteistöveroa, sähkömaksua ja jätemaksua.

Omakotiliitto selvitti aiemmin, että tulevaisuudessa joka neljäs suomalainen aikoo viettää enemmän aikaa mökillä ja moni harkitsee mökin hankkimista. Kunnallisten maksujen kannalta ei ole kuitenkaan samantekevää, miltä paikkakunnalta mökkinsä hankkii.

Eniten kunnallisia maksuja joutuu maksamaan Savonlinnassa, 1 117 €, vähiten Oulussa, 507 €. Tutkimuksessa vertailtiin 20 Suomen suurinta mökkipaikkakuntaa. Yhteensä niissä on 130 000 mökkiä, neljännes koko maan mökeistä.

Yleisesti viime vuoteen verrattuna mökkeily on kallistumassa. Keskimäärin kustannukset ovat nousseet 3,5 % eli 27 €. Eniten ovat kallistuneet sähkömaksut ja jätemaksut.

Parhaillaan käynnissä olevassa jätelain uudistuksessa on suunniteltu, että kunnan mahdollisuus antaa kiinteistönomistajan itse järjestää jätteenkuljetus poistetaan. Jatkossa jätteenkuljetuksen järjestäisi aina kunta.

-Erityisesti vapaa-ajan asumisen kannalta tämä on huolestuttava suuntaus. Mökkiläisen kannalta on tärkeää, että jätteenkuljetus vastaa aitoa tarvetta. Jos jätekuljetuksen voi tilata itse, pysyvät kustannukset hallinnassa, sanoo Omakotiliton puheenjohtaja Ari Rehnfors.

Mökkimatka on tutkimusten mukaan usein lyhyt, ja monet mökkeilevät asuinkunnassaan. Kunnan järjestämä jätehuolto voi tuoda Omakotiliiton mukaan mukanaan joustamattomuutta toimintamalleihin.

-Arkijärjellä ajateltuna se, että jätepussukan vie omaan kotiroskikseen, saastuttaa vähemmän kuin jos pussia varten tilataan erillinen kuljetus. Ilmaston kannalta on haitallista, että jäteauto ajaa tyhjentämään tyhjää sekajäteroskista, toteaa Rehnfors.

Tutkimuksessa vertailtiin mökkeilyn kustannuksia 50m2:n kokoisessa ja 35 vuotta vanhassa mökissä, joka sijaitsee omalla, 4 500 m²:n tontilla. Mökkiä käyttää neljä henkeä kesällä.

Lisää aiheesta KOTIPLUS