Tulipalon ensisammutus voi pelastaa paljon

KOTIPLUS

Tulipalon ensisammutus voi pelastaa paljon

Lukuisissa suomalaiskodeissa on käsisammutin, jota ei ole tarkastettu yli kahteen vuoteen, selviää LähiTapiolan kyselystä.

Monen kodin turvaksi on hankittu ainakin yksi käsisammutin, mutta sen kunnosta ei ole varmuutta. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn mukaan joka kolmas suomalainen ei ole tarkastuttanut kotitalouteen hankittua sammutinta vähintään kahteen vuoteen. Se on harvemmin kuin pelastusalan ammattilaiset suosittelevat.
Suomessa kotitaloihin ja asuntoihin ei ole pakollista hankkia palosammutinta, mutta se on hyvä ja edullinen tapa edistää paloturvallisuutta. Pakollisia sammuttimet ovat esimerkiksi monissa veneissä.
Palosammutin tulee tarkastuttaa aina, jos sitä on vähänkään käytetty. Tarkastus on hyvä tehdä vuoden välein, jos sammutinta säilytetään paikassa, jossa se on alttiina kosteudelle, tärinälle, lämpötilojen vaihtelulle tai pakkaselle. Kodin sisätiloissa pidettäville käsisammuttimille riittää kahden vuoden välein tehty tarkastus, jonka tekee valtuutettu sammutintarkastaja, kertoo LähiTapiolan turvallisuuspäällikkö Sami Sallinen.
-Erityisesti, jos sammutin on ollut talven kylmässä kesämökissä tai ajoneuvossa, on se syytä tarkastuttaa ammattilaisella. Lämpötilan vaihtelun vuoksi sammutin on saattanut menettää painetta, mikä vaikuttaa ratkaisevasti sen toimintakykyyn. Myös veneissä tarkastus tulee tehdä vuosittain kosteuden takia, sanoo Sallinen.
Lain mukaan käsisammutin pitää olla veneessä, jos siinä on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori tai yli 25 kilowatin perämoottori. Matkailuautoissa ja -vaunuissa sammuttimelle ei ole nykyisin lakisääteistä pakkoa, mutta vakuutusyhtiöiden suojeluehtojen mukaan sammutin tulee löytyä.
-Velvoite on maalaisjärjellä hyvin perusteltu, koska matkailuajoneuvoilla liikutaan usein alueilla, joihin pelastusviranomaisten saapuminen saattaa kestää normaalia pidempään. Myös monet leirintäalueet edellyttävät, että matkailuajoneuvoissa on toimiva sammutin, sanoo Sallinen.

Perehtyminen kannattaa

Jos käsisammutin ei ole ennalta tuttu väline, sen käyttöön kannattaa perehtyä. Käsisammutin toimii kerrallaan noin 5–20 sekuntia, jolloin sammutteen oikein suuntaaminen on tärkeää. Sallinen kannustaa harjoittelemaan sammuttimen käyttöä, mikäli siihen tarjoutuu mahdollisuus.

Neuvoja alkusammutukseen

Jos palon syttyminen huomataan heti, sitä voi yrittää sammuttaa. Alkusammutusvälineitä ovat esimerkiksi käsisammuttimet, sammutuspeitteet ja pikapalopostit. Sammuta palon alku, jos voit, mutta älä vaaranna turvallisuuttasi.
Alkusammutusvälineitä kannattaa sijoittaa näkyviin paikkoihin, josta ne tarvittaessa saa helposti käyttöön. Toimiva palovaroitin auttaa havaitsemaan palon ja antaa aikaa toimia.
Käsisammuttimia on erityyppisiä. Ne voidaan sammutteen mukaan jakaa jauhesammuttimiin, hiilidioksidisammuttimiin ja nestesammuttimiin. Jauhesammuttimet ovat yleisimpiä.
Pyri tarkistamaan ennalta, mihin paloihin sammutin soveltuu, ja tutustu sen kyljessä olevaan käyttöohjeeseen.

Sammuttaessa toimi näin:
-Suuntaa suutin palokohteeseen. Tarkoitus on kohdistaa suihku liekkien alaosaan.
-Laukaise sammutin venttiilin kahvasta
-Levitä sammutinainetta tasaisesti paloon hieman heiluttavalla liikkeellä
-Älä tyhjennä sammutinta kerralla, vaan seuraa palon sammumista
-Tarvittaessa soita 112 ja pyydä palokunta paikalle varmistamaan, että tuli on kunnolla sammunut eikä uudelleensyttymisen vaaraa ole.

Lisää aiheesta KOTIPLUS