Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019

KOTIPLUS

Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tilastojen mukaan vuosi 2019 oli yllättävän vilkas asuntokaupassa. Asuntokauppa piristyi vuoden lopussa ja erityisen vauhdikas joulukuu kiritti kauppaa.
Kasvua oli tasaisesti eri tyyppisissä asunnoissa: kerrostaloasuntoja myytiin +3,8 % edellisvuotta enemmän, rivitaloasuntoja +4,1 % ja omakotitaloja +6,3 % edellisvuotta enemmän.

–Merkkejä asuntokaupan piristymisestä on tullut pitkin vuotta, ja välittäjillä oli joulukuussa todella kiireistä. Oli paikoin vaikea saada pankeista kaupantekoaikoja, huomauttaa RE/MAXin toimitusjohtaja Pasi Aalto. Hienoa, että kauppa käy muuallakin kuin Helsingissä.

Vanhojen omakotitalojen suosio on kasvanut tasaisesti viimeisen seitsemän vuoden aikana ja vuonna 2019 niiden suosio saavutti rivitaloasuntojen kysynnän. Aalto toteaakin, että vanhojen omakotitalojen tarjonta on vähentänyt uusien omakotitalojen rakentamisintoa.

Vanhojen asuntojen kaupan kasvun veturina toimivat pääkaupunkiseudun suuret kaupungit Helsinki, Espoo ja Vantaa, joissa asuntoja myytiin noin 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Pienistä kaupungeista ennätysmäärän haali Porvoo yli 17 % kasvulla.

Hinnat kehittyivät tasaisesti vuonna 2019

Vanhojen kerrostaloasuntojen hintojen kehitys oli vuonna 2019 hyvin tasaista. Keskusliiton vuosi-indeksin mukaan Helsingissä hinnat nousivat vuodessa 3,1 %, Espoossa hinnat nousivat 0,8 % ja Vantaalla 0,3 %.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä vanhan kerrostaloasunnon neliöhinta Helsingissä kipusi jo 5391 euroon, toisena Espoo 4674:llä ja kolmannen sijan jakavat tasaisesti Tampere 2954 euroa ja Vantaa 2865 euroa.

Myyntiajoissa vaihtelua

Vanhojen kerrostaloasuntojen ja omakotitalojen myyntiajat lyhenivät joulukuussa pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla vanha kerrostaloasunto myydään keskimäärin kahdessa kuukaudessa ja vanha omakotitalo myydään keskimäärin noin 3,5 kuukaudessa. Muualla Suomessa vanhan kerrostaloasunnon myyntiaika piteni joulukuussa. Kerrostaloasunnon myyntiaika on keskimäärin reilut kolme kuukautta, ja vanhalla omakotitalolla keskimäärin 4,5 kuukautta.

Uudiskohteiden myynti laski odotetusti

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tilastoissa uusien asuntojen kauppa jäi nelisen prosenttia edellisestä vuodesta, mutta rakennustuotannon ennätysvuodet näkyvät yhä luvuissa: vuonna 2019 myytiin 20 % enemmän uudiskohteita suhteessa viiden vuoden keskiarvoon.

Uusien osakeasuntojen hinnat nousivat tammi-syyskuussa koko maassa 2,8 prosenttia vuoden 2018 vastaavasta ajankohdasta. Pääkaupunkiseudulla hintojen nousu oli 5,5 prosenttia.

Ostovoima parani

Piristyneen kaupan taustalla on työllisyyden ja palkkojen ostovoiman paraneminen vuonna 2019. Lisäksi asuntolainojen korot laskivat yhä. Uusien ASP-tilien määrä kasvoi, eli ensiasuntoa ostavien kotitalouksien määrä on nousussa. Uusien asuntojen aloitukset jatkuivat vilkkaana pääkaupunkiseudulla, vaikka rakennuslupien määrä kokonaisuudessaan laski hitaamman bkt-kasvun myötä.

Kokonaisuudessaan kiinteistönvälittäjien ja rakennusliikkeiden kautta myytiin viime vuonna 72 889 asuntoa.

Lisää aiheesta KOTIPLUS