Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla

KOTIPLUS

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat erityisesti suurissa kaupungeissa sekä pääkaupunkiseudun läheisyydessä olevissa pienissä kaupungeissa.

Tilastokeskuksen tuoreiden vuositietojen perusteella vuokramarkkinat ovat selkeästi eriytyneet kahteen sarjaan. Vuonna 2020 vuokrat nousivat nopeimmin suurista kaupungeista Turussa, Espoossa ja Vantaalla (+1,7 %). Helsingissä ja Tampereella vuokrat nousivat 1,5 prosentilla ja Oulussa 1,4 prosentilla viime vuonna. Vastaavasti vuokrien nousu on lähes pysähtynyt esimerkiksi Jyväskylässä, Lahdessa ja Hämeenlinnassa.

–Vuokramarkkinoiden eriytymiskehitys on lähtenyt voimistumaan jo ennen koronaa. Monissa keskisuurissa kaupungeissa vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on paikoitellen ollut hyvinkin voimakasta kysynnän kehitykseen nähden. Suurissakin kaupungeissa on valmistunut viime vuosina ennätysmäärä uusia asuntoja, mutta varsinkin pienten asuntojen tarjonnalla on ollut vaikeuksia pysyä kysynnän perässä, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanenarvio.

Keravan, Järvenpään, Porvoon ja Rovaniemen vuokrakehitys suurten kaupunkien kelkassa

Rokkasen mukaan eriytymiskehitys näkyi viime syksynä myös Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Suurissa kaupungeissa vuokranantajien näkymät olivat selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja positiivisemmat. Poikkeuksen muodostivat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät pienemmät kaupungit.

Tilastokeskuksen vuokratilastojen perusteella vuokrat nousivat suurten kaupunkien tahdissa Keravalla, Järvenpäässä ja Porvoossa vuonna 2020.

–Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen lukeutuvissa pienissä kaupungeissa vuokrakehitys on ollut nopeaa. Keravalla vuokrakehitys oli viime vuonna koko maan nopeinta. Pääradan tarjoamien hyvien yhteyksien vaikutukset vuokramarkkinoihin näyttävät kuitenkin heikkenevän nopeasti Järvenpään jälkeen. Hyvinkäällä vuokrat nousivat viime vuonna maltillisesti 0,7 prosentilla. Riihimäellä vuokrataso puolestaan laski 0,3 prosentilla, Rokkanen kertoo.

Lisää aiheesta KOTIPLUS