120 sähköpotkulautaa käyttöön Helsingissä

LIIKENNE

120 sähköpotkulautaa käyttöön Helsingissä

Ruotsalainen start-up VOI tuo sähkökäyttöiset potkulaudat kaikkien kaupungissa liikkuvien käyttöön Helsingissä tänään. VOI Scooters -sähköpotkulaudat ovat jo käytössä Ruotsissa, Espanjassa, Portugalissa, Norjassa, Tanskassa ja Ranskassa.

Kuka tahansa voi ottaa sähköpotkulaudan käyttöönsä VOI-mobiilisovelluksen avulla. Sähköpotkulaudan käyttöönotto maksaa yhden euron. Tämän jälkeen käyttäjä maksaa 0,25 euroa jokaisesta minuutista, jolloin sähköpotkulauta on käytössä. Kymmenen minuutin matka maksaa siis 3,5€.

Sähköpotkulaudat kulkevat 20 kilometrin tuntinopeudella maksimissaan ja niitä saavat käyttää vain täysi-ikäiset. Sähköpotkulautoja koskevat pyöräilijöiden säännöt, eikä kypärän käyttö ole pakollista (mutta erittäin suotavaa).

VOI kertoi keränneensä loppuvuonna 2018 rahoitusta 50 miljoonaa ja tämän vuoden maaliskuussa vielä 30 miljoonaa lisää.

Sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet paljon keskustelua puolesta ja vastaan useissa USAn kaupungeissa, joihin niitä alkoi rantautua pari vuotta sitten. Aivan ongelmatonta niiden käyttö ei ole ollut ja niitä on jätetty keskelle jalkakäytäviä sekä paikkoihin, joissa ne ovat olleet haittana jalankulkijoille. Myös lukuisia onnettomuuksia ja yhteentörmäyksiä kävelijöiden kanssa on niillä ajaessa tapahtunut. Puolesta puhujat ovat kehuneet sähköpotkulautojen tuoneen uusia asiakkaita yrityksiin, jotka ovat sijainneet pidemmän matkan päässä liikenteen solmukohdista.

Sähköpotkulautojen lataaminen ja palauttaminen lähtöpisteisiin on toteutettu VOI Hunterssien avulla. VOI Huntersit saavat korvauksen siitä että he keräävät potkulaudat kaupungilta sekä vievät ne latauspisteisiin ladattaviksi yön yli.

Lisää aiheesta LIIKENNE