Kasvomaskien valmistaminen ja oikea käyttö on uusi kansalaistaito

KOTIPLUS

Kasvomaskien valmistaminen ja oikea käyttö on uusi kansalaistaito

Kotitalouksien käyttöön tarkoitetun kasvomaskin käyttö- ja teko-ohjeet löytyvät nyt Marttaliiton, Naisten Valmiusliiton ja Tekstiiliopettajaliiton sivuilta. Kotitekoinen maski ei anna teollisesti valmistetun ja testatun hengityksensuojaimen vertaista suojaa, mutta auttaa arkipäivän suojautumisessa.

Marttaliitto, Naisten Valmiusliitto ja Tekstiiliopettajaliitto ovat saaneet runsaasti yhteydenottoja sekä kansalaisilta että yrittäjiltä mahdollisuudesta tehdä kotitalouksille kasvomaskeja. Järjestöt päättivät vastata tähän kansalaistarpeeseen selvittämällä viranomaisten antamat ohjeet ja vaatimukset kotona tehtäville kasvomaskeille.
– Yhteiskunta on elänyt viime viikot koronavirustilanteen vuoksi poikkeustilassa. Haluamme kanavoida ihmisten auttamishalun ja tekemisen kotitalouksille valmistettavan kasvomaskien tekemiseen. Järjestöt ovat tukeneet omilla toimillaan ja ohjeistuksillaan viranomaisia. Maskien oikeanlainen käyttö ja viranomaisten ohjeistusten seuraaminen ovat kansalaistaitoja ja osa yhteisvastuuta, toteaa Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä käynnistettävästä kansanliikkeestä.
Tehdasvalmisteisten suojavaatteiden ja hengityssuojainten on uutisoitu olevan vähissä ja niitä käytetään ensisijaisesti terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. Kasvomaskien valmistaminen omaan käyttöön onnistuu kotoa löytyvistä materiaaleista.
Kotitekoinen kasvomaski ei suojaa koronavirukselta. Maski voi suojata suoralta pisaratartunnalta, mutta sen tarkoitus on ensisijaisesti suojata muita mahdolliselta tartunnalta. Jos maskia haluaa käyttää, tulee hyvästä hygieniasta pitää huolta. Kotitalouksien käyttöön tarkoitetun kasvomaskin käyttö- ja teko-ohjeet löytyvät järjestöjen sivuilta. Viranomaiset ovat ohjeistaneet ensisijaisina toimina välttämään turhaa kodin ulkopuolista liikkumista, huolehtimalla korostetun hyvin käsihygieniasta ja pitämään turvaväliä oman kodin ulkopuolisiin ihmisiin.

– Tämä koronaviruspandemia ei todennäköisesti jää viimeiseksi, joten näitä taitoja tarvitaan tulevaisuudessakin. Naisten Valmiusliiton tarkoitus on vahvistaa naisten varautumis- ja turvallisuusosaamista erilaisiin häiriö- ja kriisitilanteisiin. Kasvomaskin ompeleminen on yksi taito. Näissä poikkeusoloissa korostuvat myös informaatio- ja kyberturvallisuustaidot sekä henkinen kriisinkestävyys, toteaa pääsihteeri Kaarina Suhonen Naisten Valmiusliitosta.

Lisää aiheesta KOTIPLUS