Tukes käsitteli viime vuonna yli 200 vapaa-ajan palveluiden onnettomuutta

TERVEYS

Tukes käsitteli viime vuonna yli 200 vapaa-ajan palveluiden onnettomuutta

Vuonna 2019 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) käsitteli yhteensä 233 kuluttajapalveluihin liittyvää onnettomuustapausta. Eniten onnettomuusilmoituksia tuli ohjatuilta moottorikelkkasafareilta, rinnekeskuksista, uimahalleista ja kylpylöistä.

Palveluntarjoajan pitää lain mukaan ilmoittaa Tukesiin, jos kuluttajapalvelussa tapahtuu asiakkaalle vakava onnettomuus tai läheltä piti -tilanne. Viime vuonna palveluntarjoajat tekivät Tukesiin 171 onnettomuusilmoitusta. Palveluntarjoajien tietoisuus ilmoitusvelvollisuudesta on lisääntynyt, ja ilmoituksia on tullut selvästi enemmän kuin edellisenä vuonna. Lisäksi Tukes saa tietoa onnettomuuksista kuluttajilta, viranomaisilta ja mediasta. Onnettomuuksien lisäksi Tukes käsitteli lievempiä turvallisuuspuutteita ja läheltä piti -tilanteita.

Lähes 40 % tarkastuksista johti huomautukseen

Viime vuonna Tukes teki kuluttajapalveluihin 400 turvallisuusjohtamistarkastusta. 39% tarkastuksista johti palveluntarjoajalle annettuun kehotukseen korjata vakavia turvallisuuspuutteita.
Valvonnan painopistealueita viime vuonna olivat esimerkiksi kiipeilypalveluiden, liikuntahallien, nuorisokeskusten, talviuintipaikkojen, kuntosalien ja hissipyöräilyn asiakasturvallisuus. Valvonta on riskiperusteista, pistokokeenomaista ja valmentavaa.
Vuonna 2020 Tukes painottaa palveluiden valvonnassa mm. ulkoilu- ja vaellusreittien, vapaalaskupalveluiden, ratsastuskilpailujen, maauimaloiden, kuntien liikunta- ja leikkikenttien sekä sisäleikki- ja aktiviteettipuistojen turvallisuutta.

Lisää aiheesta TERVEYS